Кільк. годин |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня |
Додатки: |
(30) 1 |
Вступ. Українська література в контексті розвитку суспільства ІІ половини ХІХ – поч. ХХ ст. : її історична місія, особлива роль у житті поневоленої нації. Зв’язок художнього мислення митця з провідними тенденціями доби. Основні риси українського модернізму
|
Давати загальну характеристику літературного процесу ІІ половини ХІХ – поч. ХХ ст.; розуміти зв’язок літератури як мистецтва слова з провідними тенденціями свого часу; Усвідомлення суспільного призначення національної літератури |
|
1 |
Література 70-90-х років ХІХ ст. Загальний огляд. Складні історико-культурні умови розвитку літератури. Розвиток реалізму, натуралізму, пізній романтизм |
Визначати в цілому історико-культурні умови розвитку літератури цього періоду; давати загальну характеристику літературного процесу |
|
4 |
Іван Нечуй-Левицький. Загальна характеристика творчості. Повість „Кайдашева сім’я” : соцiально-побутова повість-хроніка, реалізм твору, актуальність проблематики; відображення українського менталітету у творі; традиції народного побуту й моралі; утвердження цінностей національної етики засобами комічного. |
Знати основні відомості про творчість митця; визначати жанр „Кайдашевої сім’ї”, коментувати основні проблеми твору, характеризувати образи та порівнювати їх; висловлювати власні думки про українську ментальність, національний характер, народні мораль та етику у зв'язку із змістом твору.
Усвідомлення основних рис української ментальності, їх значення для самопізнання та адаптації у сучасному суспільстві |
А. Куїнджі, “Українська ніч” — улюблена картина І.Нечуя-Левицького. Ф.Різниченко “Вид на гору Спаса у Стеблеві”. |
4 |
Панас Мирний (П.Рудченко). Загальна характеристика творчості. Роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” (скорочено) або повість „Лихі люди”. „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” (скорочено): перший в українській літературі соціально-психологічний роман; співавторство з І. Біликом; широта подання картин народного життя; особливості композиції; духовно-моральна деградація Чіпки, її причини, типове й екстремальне у долі героя; проблеми життєвого вибору, обов’язку людини перед собою та іншими, заперечення зла й насильства; утвердження високого духовного потенціалу народу, втіленого в образах твору. „Лихі люди”: жанр, композиція; розкриття соціальних причин, що породили розмежування української інтелігенції; проблема морального вибору; образи повісті. |
Знати основні відомості про творчість митця . Знати історію написання роману; коментувати сюжет, характеризувати образи; оцінювати поведінку головних героїв, пояснювати її психологічними та соціальними чинниками.
Коментувати сюжет повісті, особливості композиції, характеризувати образи; оцінювати поведінку персонажів; аргументувати власну думку про життєвий вибір героїв твору.
Уміння переконливо і толерантно висловлювати власні судження; усвідомлення значення правильності життєвого вибору для становлення і самореалізації особистості |
|
4 |
Іван Карпенко-Карий. (І.Тобілевич) Загальна характеристика творчості. П’єса „Мартин Боруля” або „Хазяїн”. „Мартин Боруля”: жанрова специфіка (трагікомедія); підміна особистісних етичних цінностей (чесність, порядність, працелюбність) становою приналежністю; психологічна переконливість і трагікомічне „звучання” образу Мартина Борулі; характеристика головного героя з точки зору сучасного читача. Комедія „Хазяїн”:сатирична комедія про деградацію людської особистості; мета життя „хазяїна” –„стяжання заради стяжання”; характеристика головного героя з точки зору сучасного читача. |
Знати основні відомості про творчість митця, його роль у становленні „театру корифеїв”. Знати зміст трагікомедії „Мартин Боруля”, визначати причини особистісної драми головного героя; характеризувати, посилаючись на текст , героїв п’єси; визначати проблематику твору з точки зору сучасного читача.
Знати зміст комедії; визначати проблематику; характеризувати образи з точки зору сучасного читача.
|
Мольєр, „Міщанин-шляхтич” .
Художній фільм „Мартин Боруля”.
|
2 |
Михайло Старицький. Загальний огляд творчого шляху. Повість „Оборона Буші” (оглядово або скорочено – за вибором викладача) або п’єса «Не судилося» (чи інша за вибором викладача). Повість „Оборона Буші” : пригодницький сюжет, драматизм історико-романтичних подій повісті; трагічні сторінки в житті українського і польського народів. Образи та символи твору. П’єса «Не судилося»: розкриття внутрішніх переживань героїв у зв’язку з життєвими проблемами; проблеми взаємин поколінь та вибору життєвих ідеалів представниками різних соціальних груп |
Знати основні відомості про творчість митця. Знати в цілому зміст повісті „Оборона Буші” або п’єси «Не судилося», визначити жанр, проблематику, характеризувати образи.
Виховання почуття гордості за українську інтелігенцію, яка відіграла вирішальну роль у згуртуванні суспільства, культурному піднесенні України. |
|
10 |
Іван Франко. Загальний огляд життя і творчості. Поезія “Декадент” — поетичне кредо І. Франка. Лірика збірки “З вершин і низин”: загальне уявлення про зміст, ідейне звучання, композицію збірки; Франкова концепція поступу людства, незламності життєвого та національного оптимізму (“Гімн” : віра в майбутнє своєї нації ; цикл «Україна» : „Розвивайся ти, високий дубе...” та інші поезії циклу за вибором викладача). Поетична збірка “Зів’яле листя”: автобіографічність збірки; тема кохання у творчості І. Франка; емоційна палітра почуттів ліричного героя; утвердження невмирущості вищих людських поривань, пошуки ідеалу кохання ( “Ой ти, дівчино, з горіха зерня”, “Чого являєшся мені...”). ТЛ: сонет.
Для додаткового опрацювання за бажанням студента: поезія “Легенда про вічне життя” : драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, можливість чи неможливість його досягнення. Філософська поема „Мойсей” (оглядово або скорочено – за вибором викладача): проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті народу; пролог до поеми — заповіт українському народові на шляху державотворення.
Проза І. Франка. „Сойчине крило” або „Перехресні стежки” (оглядово або скорочено – за вибором викладача):
Повість „Перехресні стежки” (оглядово або скорочено – за вибором викладача): твір про пошуки українською інтелігенцією шляхів національного, соціального та духовного визволення народу
|
Знати основні відомості про життя і творчість митця (письменник, учений, перекладач, громадський діяч). Давати загальну характеристику поетичних збірок «З вершин і низин» та «Зів’яле листя»; робити ідейно-художній аналіз визначених поезій. Усвідомлення того, що українці - нація, яка „вгору йде”, відкидаючи занепад у будь-якій формі.
Вивчити напам’ять: дві поезії (за порадою викладача). Сформулювати провідну думку „Легенди...”
З’ясовувати основну сюжетну лінію поеми „Мойсей”, визначити найнапруженіші епізоди; пояснювати біблійну основу сюжету, актуальність проблематики для епохи національно-визвольних рухів; розкривати алегоричність притч про дерева та Оріона; характеризувати образ Мойсея. Усвідомлення відповідальності провідників нації за долю народу.
Мати загальне уявлення про ідейно-тематичне, жанрове багатство Франкової прози; коментувати композицію і сюжет новели „Сойчине крило”, розкрити образ Марії, пояснити його неоднозначність; розуміти морально-етичний пафос новели та давати власну оцінку подіям та героям твору.
Знати сюжет повісті, визначати проблематику; пояснювати символічність назви; аналізувати вчинки героїв твору з точки зору сучасного читача.
Шанобливе ставлення до творчості поета як до великого надбання українського народу, усвідомлення внеску митця у світову культуру |
Музика М. Лисенка, С.Людкеви ча, Б.Лятошин ського, А. Кос-Анатольського до творів І. Франка.
Скульптура Мiкеланджело “Мойсей” |
(40) 2 |
Українська література 10-х років ХХ ст. Загальний огляд. Борис Грінченко. Загальний огляд творчості. Оповідання “Каторжна”: утвердження прагнення людини до любові, добра; засудження невідповідності між високим призначенням людини та умовами її будення |
Мати загальне уявлення про українську літературу 10-х років ХХ ст.; знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях і користуватися нею. Мати уявлення про велику подвижницьку діяльність Б. Грінченка. Знати зміст оповідання “Каторжна”, визначати його головну думку, пояснювати причини душевних страждань Докії, розкривати чинники формування її характеру. Усвідомлення неприйняття зла, жорстокості, помсти у взаєминах людей та переваги співчуття, доброзичливості, уваги до ближнього як необхідних умов гармонійного співіснування |
|
Перекладацька та наукова діяльність Б. Грінченка. |
|||
6 |
Михайло Коцюбинський. Загальний огляд творчості. Психологічна новела „Intermezzo”: жанрові ознаки „поезії у прозі”; автобіографічна основа; проблема пошуку душевної рівноваги творчою особистістю як передумови повноцінного життя; психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини.
Для додаткового опрацювання за бажанням студента: новели „П’ятизлотник”, „Що записано в книгу життя”: мотивація психологічного стану героїв; ідея гуманізму у творах.
Повість „Тіні забутих предків” (оглядово або скорочено – за вибором викладача): язичницьке світовідчуття наших предків; глибока символічність назви у зв’язку з метою написання повісті; проблематика твору: кохання як найвищий вияв духовної краси, невідповідність між високим призначенням людини й умовами її будення, необхідність гармонійного єднання людини й природи; утілення в образах Івана та Марічки народних уявлень про кращі моральні якості українців.
|
Знати основні відомості про творчість митця. Мати загальне уявлення про імпресіоністичну манеру письма М.Коцюбинського;
Знати зміст новел; визначати та коментувати їх проблематику
Знати зміст повісті “Тіні забутих предків”, її проблематику; характеризувати героїв; розуміти язичницьке світобачення героїв, виражене через побут, звичаї, обряди, почуття, мораль; простежити протиставлення реалій життя внутрішньому світові духовно багатих особистостей.
Усвідомлення гуманізму як основи світоглядних переконань, розуміння благодатного впливу природи на людину |
В.Шекспір, “Ромео і Джульєтта” .
Художній фільм “Тіні забутих предків” |
6 |
Ольга Кобилянська. Загальний огляд творчості. Повість „Земля” (скорочено): психологічне трактування вічних загальнолюдських проблем на українському матеріалі: проблема зв’язку людини із землею, проблема духовної деградації особистості через відступництво від традицій народної моралі, проблема злочину та покарання, відповідальності кожного за власне й чуже життя; трагічна історія родини Федорчуків — новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства; глибокий психологізм твору як новаторство О. Кобилянської. ТЛ: психологічна характеристика літературного героя. |
Знати основні відомості про творчість письменниці. Знати зміст повісті “Земля”; визначати та розкривати основні проблеми твору; характеризувати образи у їхньому порівнянні (Михайло, Сава, Марійка, Івоніка, Анна, Рахіра); пояснювати особливості національного менталітету героїв повісті.
Усвідомлення того, що злочин - хибний шлях до щастя; засудження злочину як протиправної дії, що призводить до духовної деградації особистості. |
Ф.Достоєвський „Злочин і кара”
Художній фільм „Земля” |
4 |
Василь Стефаник. Загальний огляд творчості. Новела „Камінний хрест” : психологічна новела про трагедію людини, позбавленої можливості жити і працювати на рідній землі; історична основа твору; драматизм конфлікту. Новела „Новина”: трагічна доля галицького селянства, доведеного до зубожіння й кинутого напризволяще . ТЛ: експресіонізм.
Для додаткового опрацювання за бажанням студента: Творча співдружність В. Стефаника з Лесем Мартовичем і Марком Черемшиною (“Покутська трійця”). |
Знати основні відомості про творчість письменника; коментувати слова Максима Горького про особливості стилю В.Стефаника: ”Як коротко, сильно і страшно пише ця людина”. Визначати проблематику новел “Камінний хрест” і „Новина”, пояснювати емоційно напружений драматизм ситуації, характеризувати образи головних героїв.
Виховання співчуття до знедолених, співпереживання у зв’язку з драматичними життєвими ситуаціями
|
Історія України: еміграція українців наприкінці ХІХ — початку ХХ ст. Художній фільм “Камінний хрест”
|
8 |
Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Поезії: „Contra spem spero!”, „І все-таки до тебе думка лине...”, „Стояла я і слухала весну”, „Все, все покинуть, до тебе полинуть...”
Життєві ідеали та громадянська позиція поетеси у віршах „Contra spem spero!”, „І все-таки до тебе думка лине...”, символічність та романтичність образів, багатство тропіки; утвердження духовної цінності високих почуттів у віршах інтимної та громадянської лірики („Все, все покинуть, до тебе полинуть...” та „Стояла я і слухала весну...”)
Драма-феєрія „Лісова пісня”: фольклорно-мiфологічна основа сюжету; символічність образу Мавки як уособлення духовності й краси; неможливість поєднання високої духовності та буденного прагматизму в образі Лукаша; природа і людина у творі; конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі, дійсністю і мрією; роль пейзажів у творі. ТЛ: неоромантизм, драма-феєрія |
Знати основні відомості про життя і творчість поетеси, уміти окреслити в цілому вияви її багатогранного таланту. Аналізувати ідейно-художні особливості визначених творів у зв’язку зі світоглядом Лесі Українки..
Вивчити напам’ять: “Contra spem spero!”; уривок із “Лісової пісні”.
Коментувати основні проблеми, порушені в “Лісовій пісні”, розкривати фольклорну специфіку сюжету, характеризувати образи.
Виховання шани до життя-подвигу славетної українки. Розвиток естетичного смаку. Розуміння кохання як життєствердного почуття, творчої сили, що стимулює духовне піднесення людини. Становлення прагнення орієнтуватися на високі моральні ідеали |
П.Чайковсь кого, Ф. Шопена, Р. Шумана, Бетховена — улюблених композиторів Лесі Українки. І.Айвазов ського, О. Мурашка, який любила Леся Українка.
Художній фільм „Лісова пісня” |
2 |
Микола Вороний. Загальний огляд творчості поета. Поезії: „Іванові Франкові”, „Блакитна Панна”, „Інфанта”: ТЛ: символізм |
Мати загальне уявлення про творчість Миколи Вороного.
Для додаткового опрацювання за бажанням студента: вивчити напам’ять поезію “Блакитна Панна”. |
Вплив французького (Ш. Бодлер, А. Рембо, П. Верлен) і російського (К.Бальмонт, О. Блок, |
2 |
Олександр Олесь. (О.Кандиба). Загальний огляд творчості поета.
Поезії: „З журбою радість обнялась...”, „Чари ночі”, „О слово рідне! Орле скутий!..”:
|
Мати загальне уявлення про творчість Олександра Олеся. Визначити провідні мотиви зазначених поезій, висловлювати власні міркування щодо порушених у них проблем.
Вивчити напам’ять «Чари ночі».
Розуміння й усвідомлення того, що свобода і незалежність особистості є обов’язковою умовою творчості митця, що любов до рідного краю - джерело творчої наснаги, а мрія - спонука до активної діяльності. Осмислення суті благородства вчинків, які здійснюються заради щастя людей |
Дж. Байрона, П. Б. Шеллі, М.Метерлін ка.
|
4 |
Володимир Винниченко. Загальний огляд життя і творчості, громадської та політичної діяльності. ТЛ: неореалізм |
Знати основні відомості про життєвий і творчий шлях письменника.
Визначати тематику і проблематику новели „Малорос-європеєць”; характеризувати образ головного героя. Актуальність проблематики.
Усвідомлення художнього слова як увічненого для поколінь досвіду життя людини, її думок, переживань |
Науково-фантастичний роман у світовій літературі (О. Толстой, Г. Уеллс, Р. Бредбері, С. Лем) і “Сонячна машина” В.Винничен ка |
(36) |
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 20—30-х років ХХ ст. Поняття про „розстріляне Відродження” |
Мати загальне уявлення про літературний процес 20-30-х років ХХ ст. Називати імена найвідоміших письменників періоду; користуватися довідниковими виданнями; розповідати про масові репресії письменників у 30-ті роки, про втручання влади в мистецький процес; розкривати зміст понять „українське Відродження”, “розстріляне Відродження”. Розвиток пізнавальних можливостей |
Європейська література цього періоду |
3 |
Поезія 20-30-х років
Павло Тичина. Загальний огляд творчості поета. Поезії: „Арфами, арфами...”, „Пам’яті тридцяти”, „Гей, вдарте в струни, кобзарі...”: емоційні переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів; оптимістично-трагедійні настрої ліричного героя. Для додаткового опрацювання за бажанням студента: „О панно Інно...”, „Ви знаєте, як липа шелестить...”: глибокий ліризм, висока художність, психологічна заглибленість поетичних творів. ТЛ: кларнетизм |
Розуміти основні тенденції розвитку української поезії 20-х років XX ст..; називати провідних поетів 20-х років; розвивати навички аналізу ліричних творів. Мати уявлення про ранню творчість П.Тичини, про трагедію його творчої долі; називати ранні збірки; аналізувати основні мотиви ранньої творчості.
|
Творчість художників Ф.Кричевського, М. Жука, К.Білокур. Малярські роботи П.Тичини.
Музичні твори П. Синиці, Г. Ляшенка та ін. на слова П. Тичини. |
2 |
М.Рильський. Загальний огляд творчості поета.
Поезії: “Коли усе в тумані життєвому...”, “Солодкий світ!..”, “Запахла осінь в’ялим тютюном...”, «Слово про рідну матір»: мотиви пошуків душевної рівноваги, краси в житті та в душі людини, звеличення любові до рідного краю. ТЛ: філософічність художнього твору |
Мати уявлення про ранню творчість М. Рильського -неокласика. Аналізувати поезії, визначаючи їх провідні мотиви і настроєвість. Вивчити напам’ять: одну з поезій (за рекомендацією викладача). Розвиток відчуття естетики поетичного образу |
Традиції А. Рембо, П. Верлена у творчості М.Рильського. |
2 |
Володимир Сосюра. Загальний огляд творчості поета. Інтимна лірика В Сосюри – одна з центральних ідейно-тематичних ліній творчості поета („Білі акації будуть цвісти”, „Васильки”). „Любіть Україну” : драматична доля твору; звеличення образу України у вірші |
Мати загальне уявлення про творчість Володимира Сосюри. Аналізувати визначені поезії. Вивчити напам’ять одну з поезій |
|
2 |
Євген Плужник. Загальний огляд творчості. Поезії: “Для вас, історики майбутні...”, “Вчись у природи творчого спокою...”
ТЛ: поняття про ліричного героя. |
Знати основні відомості про творчий шлях Євгена Плужника. Аналізувати вірші, визначати основні мотиви, настрої.
Усвідомлення зовнішнього спокою, урівноваженості як ознак душевного стоїцизму, опірності неприйнятним життєвим обставинам. Розвиток уміння сприймати явища, події у зіставленні, порівнювати їх. |
Імпресіонізм в українському живописі 10— 20-х років XX ст. (П.Нілус, Д. Бурлюк, М. Бурачек О. Мурашко та ін.). |
4 |
Проза 20-30-х років. Загальний огляд: нові теми, проблеми, часткова ідеологічна заангажованість. Григорій Косинка . Оповідання: “На золотих богів”, “Мати”: трагедія українського народу у вирі братовбивчої громадянської війни; гуманістичне звучання творів. ТЛ: поглиблення поняття про імпресіонізм |
Мати загальне уявлення про розвиток української прози 20-х років XX ст., її представників.
Знати зміст визначених творів Г.Косинки, визначати їх проблематику. Усвідомлення переваг гуманізму в контексті інших ідеологій |
|
4 |
Микола Хвильовий . Загальний огляд творчості. Новела „Мати” – психологічний твір про життєвий вибір людини за екстремальних обставин, про недопустимість підміни моральних цінностей псевдоідеалами, протест проти ідеологічного фанатизму |
Знати основні відомості про творчий шлях письменника. Розуміти драматизм подій новели “Мати”, трагізм психологічного вибору та причини загибелі героїні твору; аналізувати образи твору та висловлювати свою точку зору на порушені у новелі проблеми.
Становлення гуманістичного світогляду, прагнення гармонії душі та світу |
Художній фільм „Санаторійна зона”. |
4 |
Юрій Яновський. Загальний огляд творчості. Новели : “Подвійне коло”, “Шаланда в морі” (з роману „Вершники”): історична правда та художні узагальнення; проблеми протиставлення загальнолюдських вартостей класовій ідеології, розпаду роду й родини як трагедії народу.
Для додаткового опрацювання за бажанням студента: прочитати новелу “Дитинство”: фольклорні джерела новели, відображення української звичаєвості у ній; духовна краса людини як умова гармонізації світу. ТЛ: роман у новелах |
Мати загальне уявлення про творчий доробок Ю.Яновського. Знати зміст, проблематику новел „Подвійне коло” та „Шаланда в морі”; розвивати навички аналізу текстів, визначення основних проблем; висловлювати власне ставлення щодо проблеми збереження родових коренів, небезпеки їх утрати. Усвідомлення важливості збереження родових, родинних зв’язків, духовного опертя на вселюдські та націона |
Меню сайту
Категорії розділу
Модульний [12] |
Пошук
Календар
« Червень 2025 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |