Підсумуймо вивчене
1. Схарактеризуйте родинне оточення і його роль у становленні творчої особистості Павла Тичини.
2. Чим були прикметні роки навчання майбутнього поета в Чернігівській духовній семінарії? Який вплив на формування молодого поета мав Михайло
Коцюбинський?
3. Розкажіть про роль музики в житті й творчості митця.
4. Якою бачив Павло Григорович революцію та громадянську війну в
Україні?
5. Окресліть етапи творчості поета.
6. Якою була участь поета в символістському мистецькому русі?
7. Що ви знаєте про театральну, фольклорну діяльність Тичини? Яке значення для Тичини мала його гастрольна концертна мандрівка Правобережною Україною?
8. Назвіть збірки раннього періоду творчості Тичини. У чому виявляється
їх модерністський характер?
9. Які твори поет написав у роки війни?
10. У чому полягав драматизм творчої особистості поета?
Робота в парах. Простежте злети і падіння Тичини, зумовлені часом. Як ви оцінюєте складний шлях шукань митця? Що у вас викликає захоплення, а що — болісні роздуми над долею митця в антигуманному суспільстві?
Поміркуйте.
1. Знайдіть у статті підручника усні портрети поета. Порівняйте їх із фотографіями Павла Тичини та з малюнком Олександра Довженка. Зробіть висновки.
2. Які риси характеру Тичини вам найбільше імпонують?
3. Яке значення для формування світогляду митця мала філософія Григорія Сковороди? Чому перші збірки принесли поетові визнання у світі? Наведіть висловлювання літературних критиків про лірику митця.
4. За яким критерієм слід оцінювати долю геніального митця?
До творчості Павла Тичини
Мистецька скарбниця.
1. Розгляньте фрагмент картини Сандро Боттічеллі «Весна» . У якому алегоричному образі художник втілив весну? Які ознаки весни відтворив художник? Чим цей образ перегукується з поезією Тичини? Процитуйте відповідні рядки.
2. Опишіть картину Ісака Левітана «Весна. Велика вода» . Що її зближує з віршем Тичини «Арфами, арфами ..»? Що таке акварель? Якими фарбами змальовано образ весни в обох митців?
3. Як саме на цих картинах і в пейзажних поезіях Тичини виявляється ідея вітаїзму?
Творча робота.
- Проведіть паралелі між віршами «Арфами, арфами...» Павла Тичини, «Блакитна Панна» Миколи Вороного й картинами «Весна» Сандро Боттічеллі та «Весна. Велика вода» Ісака Левітана
Робота в групах.
1. Прочитайте виразно вірші «Ви знаєте, як липа шелестить», «О панно Інно...». Яка тема та ідея об'єднує їх? До якого різновиду лірики вони належать?
2. Хто з українських поетів змалював образ ночі і закоханих на її тлі? Яке значення художнього паралелізму в розгортанні ліричного сюжету вірша «Ви знаєте, як липа шелестить...»? Яким змальовано ліричного героя? Про що свідчить монолог юнака і опис ним української ночі? У чому виявляється вітаїстичний пафос твору?
3. З'ясуйте автобіографічні мотиви вірша «О панно Інно...» та художню функцію антитези. Який екзистенціальний мотив звучить у вірші? Яке значення художніх засобів у відтворенні почуттів закоханого юнака?
4. Які духовні цінності утверджує поет у цих віршах?
Перевірте себе за темою «Павло Тичина»
І. Виберіть один правильний варіант відповіді.
1. Перша збірка поезій Павла Тичини має назву: а) «Замість сонетів і октав»; б) «Вітер з України»; в) «Сонячні кларнети»; г) «Плуг».
2. Кларнетизм Тичини уперше виявився у збірці: а) «Чернігів»; б) «Плуг»;
ї в) «Сонячні кларнети»; г) «І рости, і діяти».
3. «Горобина ніч!/ Одчинились двері — Всі шляхи в крові!» — це рядки з
вірша Тичини: а) «Там тополі у полі»; б) «Дума про трьох вітрів»; в) «Од-
чиняйте двері»; г) «Квітчастий луг».
4. «Я твій», — десь чують дідугани. / А солов'ї!.. / Та ви вже знаєте, як
сплять гаї!» — це рядки з поезії: а) «Пастелі»; б) «Енгармонійне»; в) «Я
стою на кручі»; г) «Ви знаєте, як липа шелестить».
5. «Стану я, гляну я — / скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як зо лотий» — це рядки з вірша Тичини: а) «Десь надходила весна»; б) «Гаї шумлять»; в) «Закучерявилися хмари»; г) «Арфами, арфами...».
6. «Кохана спить, кохана спить, / Піди збуди, цілуй їй очі» — ці рядки належать: а) Олександрові Олесю; б) Іванові Франку; в) Миколі Вороному; г) Павлові Тичині.
II. Виберіть два чи більше правильних варіантів відповідей:
1. Національне відродження України Тичина оспівав у творах: а) «На майдані»; б) «Золотий гомін»; в) «На могилі Шевченка»; г) «Арфами, арфами...».
2. У вірші «О панно Інно...» виявилися такі ознаки кларнетизму: а) реалістична типізація образу; б) єдність живопису і музики в образі; в) ро мантичне узагальнення; г) милозвучність, обожнення краси.
3. Ідеєю поезії «Одчиняйте двері» є: а) заклик до боротьби зі злом і кривдою; б) утвердження героїзму народу в боротьбі за свободу; в) осудження братовбивчої війни в Україні; г) прославлення вимріяної нареченої-революції.
4. Поезія «Ви знаєте, як липа шелестить...» належить до лірики: а) пейзажної; б) філософської; в) інтимної; г) громадянської.
5.У поезії «Арфами, арфами...» в образі весни змальовано: а) уквітчану віночком дівчину; б) українську богиню Ладу; в) весну-Україну; г) блакитну панну-мрію.
6. Для змалювання образу коханої в поезії «О панно Інно...» застосовано такі художні засоби: а) живописність образів із музичним їх звучанням, б) оксиморон; в) антитеза; г) метафора.
7. Твір «Пам'яті тридцяти» за жанром — це: а) медитація; б) балада;
в) вірш-реквієм; г) вірш-епітафія.
III. Письмово доведіть або спростуйте одну з тез:
а) Павло Тичина належав до митців «Розстріляного відродження»; б) у
віршах Тичини «наречена» — це омріяна і жадана революція, це вільна Україна» (Дмитро Павличко) в) «Сонячні кларнети» — книга мажорних
тонів, книга радісного сприйняття життя особистістю, звільненою від
усякого гніту» (Олександр Білецький).