Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Серпень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 Бесіда

1. Що ви дізналися нового про дитинство Григора Тютюнника? Як відобразилися спогади письменника про  власне дитинство у його творах?

2. До якого покоління митців належить  Тютюнник? Які завдання перед собою вони ставили?

3. Окресліть  тематику творчості Григора Тютюнника.

4. Знайдіть у статті підручника  свідчення про людські якості Григора Тютюнника та схарактеризуйте його  як особистість.

 

Поміркуйте

1. Як формувався індивідуальний стиль Григора Тютюнника? Чому саме жанр новели став для митця найулюбленішим?

2. Чому  Григір Тютюнник свою першу новелу написав російською мовою, а всі наступні — українською?

3. Як саме щоденники, листування митця допомагають нам зрозуміти його психологічний стан і передумови написання творів?

4. Знайдіть у статті підручника й випишіть висловлювання Григора Тютюнника про художню творчість і завдання митця.

5. Чи творив, на  вашу думку, Григір Тютюнник для дітей? У яких новелах, оповіданнях,  повістях ідеться про долю дітей? Поясніть, яка різниця між термінами  «твори про дітей» і «твори для дітей». Який зв'язок ви бачите між творами про дітей і власною долею Григора Тютюнника?

 

Мистецька скарбниця.

 1. Розгляньте та опишіть портрет Григора Тютюнника. Чи вдалося художнику відтворити характер письменника? Як саме?  Чи таким ви уявляєте митця?

 

 2.Чому саме селяни були улюбленими типажами Григора Тютюнника?

 

До теми «Творчість Григора  Тютюнника»

 

Аналізуємо твір 1. Розкрийте поетику назви новели Григора Тютюнника. Кого з героїв твору стосується вислів «три зозулі з поклоном»? З'ясуйте художню функцію цього афоризму.

2. Чи винен хтось у тому,  що Марфа була нещасливою? Чи могла б, на вашу думку, бути іншою  розв'язка твору? Чому?

 3. Як поводилася Марфа, коли Михайло був  на засланні у Сибіру?

4. Як ви розцінюєте прохання Марфи потримати  лист, надісланий Михайлом Софії?

5. Чи любив Михайло Марфу? Як  він почувався між двома закоханими у нього жінками?

 6. Чи була Софія  щасливою у шлюбі з Михайлом?

7. Якими рисами характеру наділено  Михайла? Якими почуттями він керується у взаєминах із Марфою?

8. Як пояснює Софія синові неможливість взаємного кохання між Марфою і Михайлом?

 9. Як ви вважаєте, що у новелі Тютюнника важливіше — зображення подій чи вираження почуттів? Чи традиційно вирішується в цьому творі так званий любовний трикутник?

10. Що означає  в народній міфології образ зозулі?

Поміркуйте.

1. Білоруський письменник Янка Бриль, характеризуючи творчість Григора Тютюнника, стверджував, що його оповіданням  «притаманне авторське проникнення в душу героїв, принадне вміння і не просто показати людину, а й поріднити її з читачем, заразити читача почуттями героя, зацікавити його гіркою і щасливою долею». Чи погоджуєтеся ви з такою думкою? Аргументуйте свою відповідь.

 2. Чи  є підстави вважати новелу «Три зозулі з поклоном» твором із трагічним світовідчуттям? Доведіть свою думку.

3. Окресліть образ чоловіка і Марфи. Чому вона його не любила? Чим відрізнявся Михайло від Карпа?

4. Які приклади вірного нерозділеного кохання ви можете навести  з літературних творів?

5. Чи здатна у реальному житті людина на такі глибокі й довготривалі почуття, як у новелі Григора Тютюнника?

Робота в парах. Об'єднайтеся  у пари і доведіть або спростуйте істинність тез: а) новела «Три зозулі з поклоном» — автобіографічний твір; б) новела могла б повноцінно існувати без останнього листа Михайла до Софії.

Творче завдання. Напишіть твір-роздум «Що для мене означає доброта?», склавши план і дібравши епіграф.

Міжпредметні паралелі. Новели яких зарубіжних письменників ви читали? Чи перегукуються вони із твором Григора Тютюнника? Якщо так, то чим саме?

 

Перевірте себе за темою «Григір Тютюнник»

І. Виберіть один правильний варіант відповіді:

1. Григір Тютюнник народився: а) на Донбасі; б) на Черкащині; в) на  Полтавщині; г) на Волині.

2. Провідною темою творчості Тютюнника є: а) людська доброта;І б) культурні здобутки українців; в) сімейні чвари; г) веселі розваги,

3. Виразна подробиця або штрих, що допомагає уявити зображену автором картину, предмет або характер як неповторну індивідуальність,  називається: а) художнім образом; б) художнім вимислом; в) художньою деталлю; г) фігурою поетичної мови.

4. Невеликий розповідний твір про якусь особливу, незвичайну подію з несподіваним закінченням називається: а) повістю; б) новелою;  в) оповіданням; г) етюдом.

5. Найбільший вплив на формування художніх смаків і ставлення до літературної праці Григора Тютюнника справив: а) дядько Филимон; і б) дружина дядька Наталя; в) брат Григорій; г) мати.

6. У 1989 році творчість Григора Тютюнника було відзначено: а) Ленінською премією; б) літературною премією імені Максима Рильського; в) Державною премією імені Тараса Шевченка; г) літературною премією імені Степана Руданського.

7. Григір Тютюнник працював і друкував свої твори у газеті: а) «Сільські вісті»; б) «Вечірній Київ»; в) «Друг читача»; г) «Літературна Україна».

8. Найбільше Григір Тютюнник любив працювати у жанрі: а) роману; б) новели; в) есе; г) нарису.

9. Перша збірка оповідань Григора Тютюнника має назву: а) «Деревій»; б) «Зав'язь»; в) «Коріння»; г) «Батьківські пороги».

10. Основним мотивом творчості Григора Тютюнника є: а) людська доброта як найвища цінність в антигуманному суспільстві; б) оспівування козацької слави; в) показ героїчної боротьби нашого народу з фашистськими загарбниками; г) захоплення красою української жінки.

ІІ. Виберіть два чи більше правильних варіантів відповідей:

1. Григір Тютюнник закінчив навчальний заклад: а) педагогічне училище; б) ремісниче училище; в) політехнічний інститут; г) університет; ґ) художній інститут.

2. Григір Тютюнник перекладав українською мовою твори: а) Валентина Катаева; б) Василя Шукшина; в) Максима Горького; г) Віктора Астаф'єва; ґ) Олександра Фадеева.

3. Григір Тютюнник видав книги: а) «Лісова сторожка»; б) «Зав'язь»; в) «Вершники»; г) «Коріння»; ґ) «Деревій».

4. Григір Тютюнник був нагороджений премією імені Лесі Українки за твори: а) «Климко»; б) «Коріння»; в) «Вогник далеко в степу»; г) «Три плачі над Степаном»; ґ) «Оддавали Катрю».

5. У новелі «Три зозулі з поклоном» діють герої: а) Марфа; б) Софія; в) Одарка у школі і поза школою; г) Петро; ґ) Михайло.

6. Творами з біографічною основою є: а) «Три зозулі з поклоном»; б) «Смерть кавалера»; в) «Вогник далеко в степу»; г) «Оддавали Катрю»; ґ) «Син приїхав».

7. Психологічно Григір Тютюнник найближчий до: а) Василя Стефаника; б) Миколи Хвильового; в) Григорія Косинки; г) Олеся Гончара; ґ) Леся Мартовича.

8. Розірзняють такі типи художніх деталей: а) вставні; б) наскрізні; в) комбіновані; г) одиничні; ґ) зорові.

III. Письмово доведіть або спростуйте тезу: а) «Чим ясніший своєю моральністю, правдивістю голос творця, тим чистішим і звучнішим стає цей голос з часом, у віках» (Павло Тичина); б) «Доброта — це те, що може почути глухий і побачити сліпий» (Марк Твен).