«Коло думок»
1. Що вас схвилювало в життєвій долі Василя Стуса?
2. У яких умовах формувався світогляд молодого поета?
3. Схарактеризуйте його київський період життя і творчості.
4. Як поводився Стус під час арешту в серпні 1972 року?
5. Які збірки поета були заборонені? Де вони побачили світ?
6. Чому влада переслідувала Стуса? Хто і з відомих світових діячів культури підтримував політв'язня радянських концтаборів?
7. Які жанрові різновиди лірики наявні в творчому доробку митця?
8. Сформулюйте життєве і творче кредо Василя Стуса.
Мозкова атака
1. Про що свідчить виступ Василя Стуса під час прем'єри кінофільму «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова? Як це вплинуло на долю митця?
2. Чому поет, повернувшись у 1979 році із заслання, долучився до дисидентського руху?
3. Як ви оцінюєте факт висунення Генріхом Беллем Василя Стуса на здобуття Нобелівської премії? З яких причин український поет не став лауреатом цієї премії?
4. Як ліричний герой Стуса долає антилюдяні умови життя? Яке значення для нього має ідея філософів-екзистенціалістів: «бо жити — то не є долання меж, а навикання самособою наповнення»?
Аналізуємо твір
1. Чим вам імпонує поезія «Як добре те, що смерті не боюсь я»? Яка її тема та ідея? Які екзистенційні питання порушує Стус? Як побудовано твір?
2. Простежте розвиток ліричного сюжету у вираженні провідних мотивів. З якою метою автор звертається до образів тяжкого хреста, суддів? У чому виявляється діалогізм твору? 3. Чому антигуманний світ виявився безсилим перед високим духом і стоїцизмом ліричного героя? Прокоментуйте пророчі слова поета: «Народе мій, до тебе я ще верну,і в смерті обернуся у життя». Схарактеризуйте образ ліричного героя твору.
Робота у групах. Об'єднайтеся у 3 групи, виконайте по одному завданню.
- Які мотиви поезій 1-«Крізь сотні сумнівів я йду до тебе», 2 -Мені зоря сіяла нині вранці», 3 - «Господи, гніву пречистого...»? Схарактеризуйте образність, особливості віршування, функції художніх засобів. Пригадайте з попередніх класів визначення термінів: метафора, метонімія, синекдоха. Знайдіть їх приклади у віршах Стуса та з'ясуйте художню функцію.
Перевірте себе за темою «Василь Стус. Творчість»
І. Виберіть один правильний варіант відповіді:
1. Василя Стуса на здобуття Нобелівської премії висунув: а) Андрій Сахаров; б) Генріх Белль; в) Луї Арагон; г) Андре Моруа.
2. Василь Стус дебютував збіркою: а) «Свіча в свічаді», б) «Зимові де рева», в) «Веселий цвинтар»; г) «Круговерть».
3. У назві збірки «Веселий цвинтар» поетом використано троп: а) метафору; б) гіперболу; в) оксиморон; г) іронію.
4. Головна ідея збірки «Палімпсести»: а) заклик до опору режиму; б) звеличення безсмертя подвигу творця; в) прославлення краси мистецтва; г) утвердження незнищенності мистецького слова.
5. Головною ідеєю поезії «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе» є: а) ствердження духовно-етичних норм життя; б) пошуки правди; в) прославлення стоїцизму ліричного героя; г) романтичний ідеал неба.
6. Поезія «Господи, гніву пречистого» належить до жанру: а) пісні; б) балади, в) притчі; г) медитації.
7. У двох рядках поезії «Посоловів од співу сад, / од солов'їв і од надсад» художню функцію милозвучності виконують: а) тавтологія; б) асонанс і алітерація; в) метафора; г) іносказання.
8.У вірші «Мені зоря сіяла нині вранці» поет застосував композицію:
а) лінійну; б) часову; в) поступально-кільцеву; г) пунктирну.
9. Вірш «Мені зоря сіяла нині вранці» написано: а) дактилем; б) білим віршем; в) анапестом; г) хореєм.
10. За жанром вірш «Як добре те, що смерті не боюсь я» Василя Стуса — це: а) елегія; б) послання; в) медитація; г) сонет.
II. Виберіть два чи більше правильних варіантів відповідей:
1. Василь Стус відбував покарання у таборах: а) на Соловках; б) у Мордовії; в) на Колимі; г) у Сибіру.
2.У поезії «У цьому полі, синьому, як льон» перед ліричним героєм постає мета: а) вирішити екзистенційну проблему вибору; б) вистояти перед силами зла; в) примиритися з неволею; г) знайти свою самототожність і самоствердитись у житті.
3. У вірші «Як добре те, що смерті не боюсь я» ліричний герой прагне:
а) піднестись над світом зла і кривди; б) подолати фальшиві цінності;
в) вибрати дорогу на Голгофу, не нарікаючи на долю; г) утверджувати
вічні цінності — Україну та її народ.
4. В уривку «Народе мій, до тебе я ще верну, / як в смерті обернуся до
життя / своїм стражденним і незлим обличчям. / Як син, тобі доземно
уклонюсь / і чесно гляну в чесні твої очі і в смерті з рідним краєм
і поріднюсьє засоби: а) метафора; б) епітет; в) порівняння; г) тавтологія.
5. Основними рисами лірики Василя Стуса є: а) гуманізм; б) інтернаціоналізм; в) стоїцизм; г) екзистенціалізм.
6. Художній світ в уривку з вірша Стуса «На колимськім морозі калина зацвітає рудими слізьми. Неосяжна осонцена днина, собором дзвінким Україна написалась на мурах тюрми» твориться за допомогою: а) авторських неологізмів; б) оксиморону; в) метафор; г) епітетів,
7. У поезії «На колимськім морозі калина» Україна змальовується за допомогою образів: а) калини; б) сонячної днини; в) дзвінкого собору; г) холодного сибірського простору.
III. Письмово доведіть або спростуйте одну з тез: «Поетичне слово стало причиною Стусової біди. Воно віддячилося йому тим, що додало сили і гордості за найтяжчих умов» (Іван Дзюба)\ «Василь Стус вів по-шевченківськи безоглядну розмову з Україною — на це дали йому право його любов і його страждання за неї» (Іван Дзюба).