Бесіда
- Що ви довідалися про дитинство й сім'ю Ліни Костенко?
- Коли почала писати вірші Ліна Костенко? Де вперше публікувала їх?
- Де здобула Ліна Костенко вищу освіту? Як це позначилося на формуванні світогляду поетеси?
- Назвіть перші три збірки Ліни Костенко. Який резонанс вони мали?
- На фактах біографії Ліни Костенко доведіть, що генія формують випробування й перешкоди.
- Як Ліна Костенко виявила громадянську мужність у часи «хрущовської відлиги»? Дайте оцінку першого етапу її творчості та поясніть причини протистояння поетеси тоталітарній системі.
- Скільки тривала вимушена перерва у спілкуванні поетеси з читачами? Яким її книгам не судилося вийти друком? Завдяки чому Ліні Костенко вдалося опублікувати нову книгу?
- За якими принципами Ліна Костенко виховувала своїх дітей?
- У яких літературних жанрах вона творила?
- Що ви можете розповісти про ювілейні події в житті Ліни Костенко?
«Озвуч позицію»
- Якою людиною ви уявляєте собі Ліну Костенко? Чим її постать вирізняється з-поміж інших українських митців?
- Чому саме її вважають взірцем поета-борця, котрий ні в чому не схибив, виконуючи високу національну місію?
- Який твір фахівці називають вершинним досягненням Ліни Костенко?
- Назвіть збірки поетеси, що найбільше полюбилися прихильникам її таланту? Які асоціації викликає у вас назва збірки «Сад нетанучих скульптур»?
- Прокоментуйте слова Анатолія Дімарова, адресовані Ліні Костенко: «Ваша зоря як сяяла, так і сяє, гордо і чисто, на поетичному небосхилі України, якій ви офіруєте своє серце і душу, свій великий талант».
- Як ви вважаєте, чому творчість Ліни Костенко досі дуже актуальна й важлива для нашого народу?
- 1 вересня 1999 року у Києво-Могилянській академії почесний професор Ліна Костенко виголосила доповідь «Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала». Письмово прокоментуйте тезу з цієї доповіді: «У своєму імперському дзеркалі Росія показувала Україну як Малоросію... Але не треба гатити по ньому кулаком, розбите дзеркало — це погана прикмета. Треба просто поставити своє, і воно подасть Україну зовсім в іншому світлі... Тільки не треба чекати, щоб хтось вам зробив ваше власне індивідуальне дзеркало і вмонтував його в систему суспільних дзеркал. Кожен має зробити це сам. Демократія тим і добра, що при демократії не держава руйнує людину, а людина будує державу . І саму себе, і своє гідне життя, і гуманітарну ауру своєї нації»
До теми «Роман «Маруся Чурай»
Мозкова атака
- Доведіть, що історичний роман у віршах Ліни Костенко має дві сюжетні лінії.
- Чому історична сюжетна лінія (визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького) «затінюється» любовною сюжетною лінією?
- Знайдіть у сюжетній любовній лінії роману експозицію (пролог), зав'язку, кульмінацію, розв'язку і післямову.
Бесіда
1. Пригадайте, що ви знали про Марусю Чурай раніше й розкажіть, як змінилося ваше уявлення про піснетворку після прочитання роману Ліни Костенко.
2. Які з персонажів роману «Маруся Чурай» є історичними особами?
3. Прокоментуйте оцінку Марусею своїх батьків: «Звела їх доля, наче в нагороду/За те, що мали незглибимі душі».
4. Який зміст Євген Маланюк вкладав у термін «малоросійство»? Хто з персонажів роману «Маруся Чурай» вражений бацилою «малоросійства»?
5. З'ясуйте основні мотиви віршованого роману.
Поміркуйте
1. З якими історичними романами в українському красному письменстві можна порівняти «Марусю Чурай»?
2. Як ви розумієте життєву максиму Чураївни: «Я чекаю не кого, а месника. / Я ж лицаря чекаю, козака».
3. Доведіть, що головною героїнею роману є народна піснярка Маруся Чурай і навколо цього образу вибудовуються і сюжет, і композиція твору.
4. Проаналізуйте такі думки Бобренчихи і дайте їм справедливу оцінку: «Та й те сказати — що вона співає? Сама собі видумує слова. / Таких дівок на світі не буває, / хіба для цього дівці голова?/Які там «Засвіт встали козаченьки»?/А цілий полк співає. Дивина. / Це щось для дівки, сину, височенько. / Не вірю, щоб складала це вона».
5. Які риси характеру Чураївни ви хотіли б розвинути у собі?
6. Складіть психологічний портрет Мартина Пушкаря.
7. Порівняйте сім'ї Марусі Чурай і Галі Вишняківни, зробіть висновки про вплив виховання на характери дівчат.
8. Всебічно проаналізуйте образ Ганни Чураїхи. Чим вас приваблює ця героїня? Чи може така жінка й нині бути взірцем для наслідування?
10. Наведіть приклади афористичності мови роману.
11. Чому роман «Маруся Чурай» вважають найпомітнішим явищем в українській літературі другої половини XX століття?
Робота в парах 1. Зіставте і порівняйте образи Гриця Бобренка та Івана Іскри, дібравши цитати з твору, що свідчать про певні риси характеру героїв, та записавши в зошитах у таблицю:
Персонажі |
Риси характеру |
Цитати |
Гриць Бобренко |
|
|
Іван Іскра |
|
Перевірте себе за темою «Життя і творчість Ліни Костенко»
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь:
1. Ліна Костенко народилася: а) у Києві; б) у Ржищеві; в) у Фастові; г) у Вишневому.
2. Першою збіркою поезій Ліни Костенко є: а) «Проміння землі»; б) «Мандрівки серця»; в) «Вітрила»; г) «Зоряний інтеграл».
3. Лейтмотив зради й вірності в коханні Ліна Костенко художньо втілила у творі: а) «Українське альфреско»; б) «Страшні слова, коли вони мовчать»; в) «Маруся Чурай»; г) «Мій перший вірш написаний в окопі».
4. За кордоном Ліну Костенко відзначено премією: а) Данте Аліг'єрі; б) Вільяма Шекспіра; в) Адама Міцкевича; г) Франческо Петрарки.
5. Ілюстрації до подарункового видання роману «Берестечко» Ліни Костенко намалював український художник: а) Юрій Камишний; б) Іван Марчук; в) Сергій Якутович; г) Феодосій Гуменюк.
6. У 2011 році вийшла збірка віршів Ліни Костенко, яка називається:
а) «Вітрила»; б) «Річка Геракліта»; в) «Княжа гора»; г) «Зоряний інтеграл».
II рівень. Знайдіть дві й більше правильних відповідей серед запропонованих.
1. Перу Ліни Костенко належать драматичні поеми: а) «Берестечко»;
б) «Дума про братів неазовських»; в) «Скіфська одіссея»; г) «Сніг у Флоренції»; ґ) «Над берегами вічної ріки».
2. Історичними романами Ліни Костенко є: а) «Маруся Чурай»; б) «Скіфська одіссея»; в) «Берестечко»; г) «Дума про братів неазовських»; ґ) «Сніг у Флоренції».
3. Яскравими персонажами роману «Маруся Чурай» є: а) Орихна Бобренчиха; б) Іван Іскра; в) мандрівний дяк; г) Мартин Пушкар; ґ) Григорій Многогрішний.
4. Основними ознаками історичного роману у віршах є: а) історична концепція; б) єдність ліричного, епічного й драматичного; в) віршова форма; г) інтригуюча назва; ґ) несподівана розв'язка.
5. Борцями за українську незалежність у романі «Маруся Чурай» виступають: а) Семен Капканчик; б) Ромашко Струк; в) Мартин Пушкар; г) Іван Іскра; ґ) Вишняк.
6. Персонажами роману «Маруся Чурай» є історичні особи: а) Богдан Хмельницький; б) Северин Наливайко; в) Павло Павлюк; г) Яків Остряниця; ґ) Ярема Вишневецький.
7. Особливостями поетичного стилю Ліни Костенко є: а) філософічність; б) публіцистичність; в) інтелектуалізм; г) історизм мислення; ґ) громадянський і патріотичний пафос.
8. У романі «Маруся Чурай» є афористичні рядки: а) «Не допускай такої мислі, що Бог покаже нам неласку. /Життя людського строки стислі. /Немає часу на поразку»; б) «Усі держави б'ються між собою./Ми ж за державу билися свою», в) «Усі віки ми чуєм брязкіт зброї, / були боги в нас і були герої, / який нас ворог тільки не терзав! / Але говорять: «Як руїни Трої»/Про Київ так ніхто ще не казав»; г) «Нерівня душ — це гірше, ніж майна!»; ґ) «Ця дівчина не просто так, Маруся. / Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа».
III рівень. На основі біографії і прочитаних творів Ліни Костенко письмово спростуйте або доведіть одну з тез: а) «Людина в щасті рівна богові» (Сафо); б) «Ідею емансипації, духовного розкріпачення жінки несе в собі Маруся Чурай — хранителька національних оберегів, інтелектуальна і незалежна жінка. В її образі втілено кращі риси жіноцтва — багату духовність, співучість, ліризм, романтичну вдачу і незалежність натури, що засвідчують незнищенність національного духу» (Григорій Семенюк)