Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Бесіда

  1. Що ви довідалися про дитинство й сім'ю  Ліни Костенко?
  2.  Коли почала писати вірші Ліна Костенко? Де вперше  публікувала їх?
  3. Де здобула Ліна Костенко вищу освіту? Як це позначилося на формуванні світогляду поетеси?
  4.  Назвіть перші три збірки  Ліни Костенко. Який резонанс вони мали?
  5. На фактах біографії Ліни  Костенко доведіть, що генія формують випробування й перешкоди.
  6.  Як Ліна Костенко виявила громадянську мужність у часи «хрущовської відлиги»? Дайте оцінку першого етапу її творчості та поясніть  причини протистояння поетеси тоталітарній системі.
  7. Скільки тривала вимушена перерва у спілкуванні поетеси з читачами? Яким її  книгам не судилося вийти друком? Завдяки чому Ліні Костенко вдалося опублікувати нову книгу?
  8.  За якими принципами Ліна Костенко  виховувала своїх дітей?
  9. У яких літературних жанрах вона творила?
  10.  Що ви можете розповісти про ювілейні події в житті Ліни Костенко?

«Озвуч позицію»

  1.  Якою людиною ви уявляєте собі Ліну Костенко? Чим її постать вирізняється з-поміж інших українських митців?
  2. Чому саме  її вважають взірцем поета-борця, котрий ні в чому не схибив, виконуючи  високу національну місію?
  3. Який твір фахівці називають вершинним  досягненням Ліни Костенко?
  4.  Назвіть збірки поетеси, що найбільше  полюбилися прихильникам її таланту? Які асоціації викликає у вас назва  збірки «Сад нетанучих скульптур»?
  5.  Прокоментуйте слова Анатолія  Дімарова, адресовані Ліні Костенко: «Ваша зоря як сяяла, так і сяє, гордо і чисто, на поетичному небосхилі України, якій ви офіруєте своє  серце і душу, свій великий талант».
  6. Як ви вважаєте, чому творчість  Ліни Костенко досі дуже актуальна й важлива для нашого народу?
  7.  1 вересня 1999 року у Києво-Могилянській академії почесний професор Ліна  Костенко виголосила доповідь «Гуманітарна аура нації, або Дефект  головного дзеркала». Письмово прокоментуйте тезу з цієї доповіді: «У своєму імперському дзеркалі Росія показувала Україну як Малоросію...  Але не треба гатити по ньому кулаком, розбите дзеркало — це погана  прикмета. Треба просто поставити своє, і воно подасть Україну зовсім  в іншому світлі... Тільки не треба чекати, щоб хтось вам зробив ваше  власне індивідуальне дзеркало і вмонтував його в систему суспільних  дзеркал. Кожен має зробити це сам. Демократія тим і добра, що при  демократії не держава руйнує людину, а людина будує державу . І саму себе, і своє гідне життя, і гуманітарну ауру своєї нації»

 

До теми «Роман «Маруся Чурай»

Мозкова атака

  1.  Доведіть, що історичний роман у віршах Ліни Костенко має дві сюжетні лінії.
  2.  Чому історична сюжетна лінія (визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького) «затінюється»  любовною сюжетною лінією?
  3.  Знайдіть у сюжетній любовній лінії  роману експозицію (пролог), зав'язку, кульмінацію, розв'язку і післямову.

Бесіда

 1. Пригадайте, що ви знали про Марусю Чурай раніше й розкажіть, як змінилося ваше уявлення про піснетворку після  прочитання роману Ліни Костенко.

2. Які з персонажів роману «Маруся Чурай» є історичними особами?

3. Прокоментуйте оцінку Марусею  своїх батьків: «Звела їх доля, наче в нагороду/За те, що мали незглибимі  душі».

 4. Який зміст Євген Маланюк вкладав у термін «малоросійство»? Хто з персонажів роману «Маруся Чурай» вражений бацилою «малоросійства»?

5. З'ясуйте основні мотиви віршованого роману.

Поміркуйте

1. З якими історичними романами в українському красному письменстві можна порівняти «Марусю Чурай»?

2. Як ви розумієте  життєву максиму Чураївни: «Я чекаю не кого, а месника. / Я ж лицаря  чекаю, козака».

3. Доведіть, що головною героїнею роману є народна  піснярка Маруся Чурай і навколо цього образу вибудовуються і сюжет,  і композиція твору.

 4. Проаналізуйте такі думки Бобренчихи і дайте їм  справедливу оцінку: «Та й те сказати — що вона співає? Сама собі  видумує слова. / Таких дівок на світі не буває, / хіба для цього дівці голова?/Які там «Засвіт встали козаченьки»?/А цілий полк співає. Дивина. /  Це щось для дівки, сину, височенько. / Не вірю, щоб складала це вона».

5. Які риси характеру Чураївни ви хотіли б розвинути у собі?

6. Складіть  психологічний портрет Мартина Пушкаря.

7. Порівняйте сім'ї Марусі  Чурай і Галі Вишняківни, зробіть висновки про вплив виховання на характери дівчат.

8.  Всебічно проаналізуйте образ  Ганни Чураїхи. Чим вас приваблює ця героїня? Чи може така жінка й нині  бути взірцем для наслідування?

 10. Наведіть приклади афористичності  мови роману.

11. Чому роман «Маруся Чурай» вважають найпомітнішим  явищем в українській літературі другої половини XX століття?

 

 

Робота в парах 1.  Зіставте і порівняйте образи Гриця Бобренка та Івана Іскри, дібравши цитати з твору, що свідчать про певні риси характеру героїв, та записавши в зошитах у таблицю:

 

Персонажі

Риси характеру

Цитати

Гриць Бобренко

 

Іван Іскра

 

Перевірте себе за темою «Життя і творчість Ліни Костенко»

І рівень. Виберіть одну правильну відповідь:

1. Ліна Костенко народилася: а) у Києві; б) у Ржищеві; в) у Фастові; г) у Вишневому.

2. Першою збіркою поезій Ліни Костенко є: а) «Проміння землі»;  б) «Мандрівки серця»; в) «Вітрила»; г) «Зоряний інтеграл».

3. Лейтмотив зради й вірності в коханні Ліна Костенко художньо втілила у творі: а) «Українське альфреско»; б) «Страшні слова, коли вони  мовчать»; в) «Маруся Чурай»; г) «Мій перший вірш написаний в окопі».

 4. За кордоном Ліну Костенко відзначено премією: а) Данте Аліг'єрі;  б) Вільяма Шекспіра; в) Адама Міцкевича; г) Франческо Петрарки.

5. Ілюстрації до подарункового видання роману «Берестечко» Ліни Костенко намалював український художник: а) Юрій Камишний; б) Іван Марчук; в) Сергій Якутович; г) Феодосій Гуменюк.

6. У 2011 році вийшла збірка віршів Ліни Костенко, яка називається:

а) «Вітрила»; б) «Річка Геракліта»; в) «Княжа гора»; г) «Зоряний інтеграл».

 

II рівень. Знайдіть дві й більше правильних відповідей серед запропонованих.

1. Перу Ліни Костенко належать драматичні поеми: а) «Берестечко»;

б) «Дума про братів неазовських»; в) «Скіфська одіссея»; г) «Сніг у Флоренції»; ґ) «Над берегами вічної ріки».

2. Історичними романами Ліни Костенко є: а) «Маруся Чурай»; б) «Скіфська одіссея»; в) «Берестечко»; г) «Дума про братів неазовських»; ґ) «Сніг у Флоренції».

3. Яскравими персонажами роману «Маруся Чурай» є: а) Орихна Бобренчиха; б) Іван Іскра; в) мандрівний дяк; г) Мартин Пушкар; ґ) Григорій Многогрішний.

4. Основними ознаками історичного роману у віршах є: а) історична концепція; б) єдність ліричного, епічного й драматичного; в) віршова форма; г) інтригуюча назва; ґ) несподівана розв'язка.

5. Борцями за українську незалежність у романі «Маруся Чурай» виступають: а) Семен Капканчик; б) Ромашко Струк; в) Мартин Пушкар; г) Іван Іскра; ґ) Вишняк.

6. Персонажами роману «Маруся Чурай» є історичні особи: а) Богдан Хмельницький; б) Северин Наливайко; в) Павло Павлюк; г) Яків Остряниця; ґ) Ярема Вишневецький.

7. Особливостями поетичного стилю Ліни Костенко є: а) філософічність; б) публіцистичність; в) інтелектуалізм; г) історизм мислення; ґ) громадянський і патріотичний пафос.

8. У романі «Маруся Чурай» є афористичні рядки: а) «Не допускай такої мислі, що Бог покаже нам неласку. /Життя людського строки стислі. /Немає часу на поразку»; б) «Усі держави б'ються між собою./Ми ж за державу билися свою», в) «Усі віки ми чуєм брязкіт зброї, / були боги в нас і були герої, / який нас ворог тільки не терзав! / Але говорять: «Як руїни Трої»/Про Київ так ніхто ще не казав»; г) «Нерівня душ — це гірше, ніж майна!»; ґ) «Ця дівчина не просто так, Маруся. / Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа».

 

III рівень. На основі біографії і прочитаних творів Ліни Костенко письмово спростуйте або доведіть одну з тез: а) «Людина в щасті рівна богові» (Сафо); б) «Ідею емансипації, духовного розкріпачення жінки несе в собі Маруся Чурай — хранителька національних оберегів, інтелектуальна і незалежна жінка. В її образі втілено кращі риси жіноцтва — багату духовність, співучість, ліризм, романтичну вдачу і незалежність натури, що засвідчують незнищенність національного духу» (Григорій Семенюк)