|
2 |
Валер’ян Підмогильний. Загальні зауваження щодо творчого доробку письменника. Роман „Місто” (оглядово): мотив підкорення людиною міста, ідея самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі; сучасне прочитання твору |
Мати загальне уявлення про творчий доробок Валер’яна Підмогильного.
Пояснювати психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка; висловлювати власну думку про способи самоствердження людини. Усвідомлення моральних чинників, психологічних аспектів самоствердження людини |
Вплив творів Г. Флобера, Бальзака на творчість Валер’яна Підмогильно го |
|
4 |
Остап Вишня (П. Губенко) Загальний огляд творчості. Усмішки :“Моя автобіографія”, „Зенітка”, „Як варити і їсти суп із дикої качки”, “Бенгальський тигр”: життєвий оптимізм, любов до природи та людини, м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні. Для додаткового опрацювання за бажанням студента: “Отак і пишу”, “Сом”: життєвий оптимізм, любов до природи та людини, м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні. ТЛ: усмішка; види комічного |
Мати загальне уявлення про творчий доробок Остапа Вишні. Уміти аналізувати визначені усмішки: тематика, проблематика, засоби творення комічного.
Усвідомлення оптимістичної ролі гумору в житті людини. Розвиток самокритичності, спроможності проводити доречні аналогії |
Гумористичні твори С.Руданського, Л. Глiбова, В. Самійленка |
|
4 |
Драматургія 20- 30р.р. ХХст. (загальний огляд)
Микола Куліш. Загальний огляд творчості. П’єси: „Маклена Граса” або „Мина Мазайло”(за вибором викладача): „Маклена Граса”: соціально-психологічна драма про людину і суспільство у трагічному протистоянні.
„Мина Мазайло”: гостра сатира на новітніх міщан, що втратили глибинні знання вікових традицій народу, його культури, мови, поваги до них
|
Мати загальне уявлення про особливості розвитку драматургії й театру 20- 30х років. Опрацьовувати допоміжні матеріали з історії драматургії та театру. Давати загальну характеристику драматичній творчості В. Винниченка, М. Куліша, І. Кочерги
Мати загальне уявлення про творчий доробок драматурга. Знати зміст п’єси “Маклена Граса”, розуміти умовність у ній часу і місця дії, аналізувати сюжет, визначити і коментувати проблеми, порушені у творі, характеризувати образи.
Знати сюжет комедії «Мина Мазайло», визначати проблематику, аналізувати образи. Розвиток логічності мислення, вміння застосовувати відомості, одержані раніше. Усвідомлення “вічного” протистояння людини і суспільства, “вічної” необхідності прагнення гармонії |
Зарубіжний театр 20—30-х років |
|
(6)
4 |
Українська література за межами України Література в Західній Україні (до 1939 р.): загальний огляд творчості Євгена Маланюка, Тодося Осьмачки, Олега Ольжича, Олени Теліги: позаідеологічність, дотримання національних традицій, ідейно-тематичне багатство |
Мати загальне уявлення про розвиток української літератури за межами радянської України
|
Західна Україна до 1939 року (історія України) |
|
(8) |
Еміграційна література Організація МУР, „Празька поетична школа” (оглядово) |
Мати уявлення про розвиток та традиції української літератури за кордоном |
Еміграція українців за кордон у 20-40-і роки (історія України) |
|
2 |
Євген Маланюк (стисло про письменника). Поезії: “Під чужим небом”, “Істотне”, “Стилет чи стилос?..”, “Земна мадонна”: художнє осмислення життєвих проблем, ностальгічні мотиви, філософічність поезій |
Мати загальне уявлення про творчий доробок поета; аналізувати визначені поезії.
Виховання патріотичних почуттів |
|
|
4 |
Олег Ольжич (стисло про письменника). Поезії: “Господь багатий нас благословив...”, “Захочеш — і будеш” (із циклу “Незнаному воякові”).
Поезії: “Сучасникам”, “Радість”, “Пломінний день”: українські національні герої, лицарі духу, виховані за межами України; романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетний патріотизм, висловлені образним словом; моральний заповіт нащадкам |
Знати загальні відомості про творчий шлях Олега Ольжича й Олени Теліги. Розвивати вміння аналізувати вірші, визначати їхні основні мотиви, виділяти основні ідеї, висловлювати власні думки про сенс людського життя, формування себе як особистості. Вивчити напам’ять: вірш Олега Ольжича або Олени Теліги (за порадою викладача).
Усвідомлення духовної краси особистості, вірної гуманістичним переконанням. Усвідомлення активної життєвої позиції як вияву європейськості
|
Відомості про ОУН, Україна в період Другої світової війни (історія України)
|
|
(6)
6 |
Українська література 40-50-х років ХХ ст. Загальні зауваження до характеристики літературного процесу Олександр Довженко. Загальний огляд творчості. Кіноповість „Україна в огні”: відображення у творі найтрагічніших сторінок історії Великої Вітчизняної війни в Україні; уособлення долі українського народу в образах родини Запорожців; жанрова специфіка твору. Кіноповість „Зачарована Десна”: автобіографічна основа; особливості оповіді; символічність назви; відображення в головних образах національного менталітету; морально-етичні проблеми твору; жанрова специфіка. |
Мати загальне уявлення про літературу воєнного і повоєнного періодів. Користуватися довідковими виданнями, учитися заходити необхідну інформацію. Розвиток уміння знаходити необхідну інформацію і творчо, компетентно її використовувати Мати загальне уявлення про творчий доробок О.Довженка. Знати зміст зазначених творів; розуміти особливості жанру кіноповісті. Визначати провідні мотиви кіноповістей, аналізувати їх з позицій сьогодення; характеризувати образи. Висловлювати власні міркування про творчу спадщину митця.
|
Події Другої світової війни на території України (історія України)
Театральна вистава „Зачарована Десна”.
Художні фільми за кіносценаріями О.Довженка |
|
(10)
2 |
Українська література за межами України
Василь Барка (В.Очерет). Загальний огляд творчості. Роман “Жовтий князь” (оглядово): |
Знати загальні відомості про творчий шлях письменника. Коментувати історичну основу роману “Жовтий князь”; характеризувати героїв (родина Катранників), коментуючи їх українську ментальність; виділяти трагічне й оптимістичне у творі; пояснювати образи-символи; висловлювати власні враження від прочитаного, робити висновки. Уміння зберегти людську гідність, честь, високу духовність за будь-яких обставин
|
Художній фільм „Голод ” (за мотивами роману Василя Барки)
|
|
4 |
Іван Багряний (І. Лозов’яга) Загальний огляд творчого шляху. Роман„Тигролови” (скорочено): проблематика твору, характеристика образів. ТЛ: поняття про пригодницький роман |
Знати загальні відомості про творчий шлях письменника. Визначати проблематику твору; аналізувати образи; розуміти, що за будь-яких обставин треба залишатися Людиною |
Художній фільм „Тигролови” |
|
2 |
Улас Самчук. Роман„Марія” (оглядово або скорочено – за вибором викладача) . Загальний огляд творчості письменника; активна участь у літературному процесі української діаспори. „Марія” – перший в українській літературі художній твір про насильницьку колективізацію, про нещадне винищення справжніх трудівників землі, страшний голодомор 1933 року |
Знати загальні відомості про творчий шлях письменника; мати загальне уявлення щодо змісту та проблематики роману «Марія»; аналізувати образи |
|
|
(16) |
Українська література другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Вступ. Українська література у другій половині ХХ ст. Загальні зауваження до характеристики літературного процесу |
Мати уявлення про розвиток літератури даного періоду. Уміти користуватися довідковою інформацією, робити узагальнюючі висновки на основі зібраної інформації |
Україна у другій половині ХХ ст. (історія України) |
|
4 |
Поети-шістдесятники (загальна характеристика культурологічного явища „шістдесятництва”)
Василь Симоненко. Загальний огляд творчості письменника. Поезії:„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”, „Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”(або інші поезії за вибором викладача): „Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”: вияв щирого патріотизму, синівської любові до Вітчизни як громадянський вибір ліричного героя. „Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”: краса інтимних почуттів, любовних переживань ліричного героя |
Мати загальне уявлення про культурологічне явища „шістдесятництва”
Мати загальне уявлення про творчість митця, ідейно-тематичні особливості його лірики; розуміти актуальність громадянських та красу інтимних мотивів, порушених у творах. Формування власної думки про порушені у творах мотиви, проблеми. Становлення активної життєвої позиції |
Дисидент ський рух 60-х років (історія України). Л.Грабовсь кий, В. Губа, В.Сильвест ров; А. Горська, І. Марчук, О. Заливаха, В.Зарецький; актори І.Миколай чук, Б. Ступка, Л. Кадирова; режисери Ю. Іллєнко, Л. Танюк, С.Параджа нов, К. Муратова, Л. Осика (за вибором викладача) |
|
2 |
Іван Драч. Загальний огляд творчості письменника. Поезії: „Балада про соняшник”: поетичний роздум про мистецтво як життєдайну силу, що одухотворює людину, підносить до нових моральних та естетичних вершин; символічність образів соняшника та сонця. „Балада про вузлики”: висока вартість нетлінних скарбів людської душі — щедрості, доброти, чесності, працелюбства. „Крила”: світоглядне протистояння духовнобагатих особистостей та спустошених щоденними клопотами людей; крила як символ одвічного прагнення людини до краси, високої духовності ТЛ: балада |
Мати загальне уявлення про творчість митця. Називати основні мотиви лірики; визначати проблематику та художні особливості визначених поезій.
|
|
|
2 |
Микола Вінграновський. Загальний огляд творчості. Поезії: “У синьому небі я висіяв ліс...”, “Сеньйорито акаціє, добрий вечір...”, “Прилетіли коні — ударили в скроні...”, “Чорна райдуга”: вселюдські та національні мотиви крізь призму „інтимного самозосередження”; краса почуття любові до світу, до жінки |
Знати загальні відомості про творчий шлях письменника, його поетичний доробок. Робити ідейно-тематичний аналіз поезій.
Усвідомлення філософських категорій доброти, широти світогляду і світосприйняття, моральних переваг творчої, душевно щедрої людини |
|
|
2 |
Дмитро Павличко. Загальний огляд творчості. Поезії: „Погляд у криницю”: проблеми нації та окремої людини у зрізі часу, у контексті історії;„Це Ти створив мене таким...”: філософські роздуми ліричного героя про сенс людського життя; „Був день, коли ніхто не плаче...”, „Сріблиться дощ...”: вияв особливих інтимних переживань ліричного героя; „Два кольори”: мотив материнської любові та синівської вдячності; національний колорит вірша |
Мати загальне уявлення про творчість митця. Називати основні мотиви лірики; визначати проблематику та художні особливості визначених поезій. Вивчити напам’ять: „Був день, коли ніхто не плаче...” та „Два кольори”.
Розвиток естетичного смаку, відчуття краси поетичного образу. Формування національної свідомості громадянина України |
Пісні О. Білаша, З. Слободян, Л. Дичко та ін. на слова Д. Павличка. |
|
4 |
Ліна Костенко. Загальний огляд творчості. Поезії: „Страшні слова, коли вони мовчать...”: ліричний роздум про значення слова в житті людини, суть мистецтва; „Вже почалось, мабуть, майбутнє” (або „Життя іде і все без коректур”): ліричні роздуми про духовні та етичні цінності особистості; „Хай буде легко. Дотиком пера...”, „Недумано, негадано...”: оригінальність пейзажного малюнка як вияв особливості авторського стилю; глибокий ліризм твору, „краса і сила” почуття кохання у жіночій інтерпретації. „Маруся Чурай”(скорочено): історико-фольклорна основа роману у віршах; тематика та проблематика твору; образи Марусі, Івана Іскри, Богдана Хмельницького як утілення найвищих духовних чеснот українців. ТЛ: роман у віршах |
Мати загальне уявлення про творчий доробок письменниці. Робити ідейно-художні аналізи визначених поезій.
Знати жанрові особливості твору, історично-фольклорну основу твору; коментувати сюжет та головні проблеми твору; словесно створювати образний портрет Марусі, порівнювати цей образ із іншими. Висловлювати своє ставлення до вчинків героїв, їх морального вибору. Вивчити напам’ять: один з віршів (за вибором студента) та уривок з роману „Маруся Чурай” (монолог Івана Іскри). Виховання почуття національної причетності до долі рідного народу, бажання долучитися до збереження його духовних скарбів |
Пісні З. Слободян, О.Богомо лець на слова Л. Костенко. |
|
(10)
6 |
Українська проза другої половини ХХ – початку ХХІ ст. ( окремі загальні зауваження до означення культурологічного явища). Олесь Гончар. Загальний огляд творчості. Роман „Собор” (скорочено): собор як символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу й людства; проблематика роману; характеристика образів |
Мати загальне уявлення про творчий доробок митця; коментувати провідні ідеї роману, характеризувати образи; висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і порушені проблеми.
Усвідомлення необхідності збереження національної пам’яті народу; заклик до високодуховного життя; засторога небезпеки цивілізаційних процесів у сучасному суспільстві |
|
|
2 |
Григір Тютюнник. Загальний огляд творчості. Новела „Зав’язь”: символічність назви та подій; внутрішня краса образів юнака та дівчини; відображення національного менталітету у новелі. Новела „Три зозулі з поклоном”: „вічна” тема краси кохання; образ „любові всевишньої” як втілення високої духовності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю; роль художньої деталі в розкритті характерів; відображення національного менталітету у новелі. |
Мати загальне уявлення про творчий доробок митця; визначати теми та проблеми зазначених творів, характеризувати образи; висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені в новелах, про відображення національного менталітету в них. Виховання краси почуттів, високих взаємин між людьми |
Твори Гр.Тютюнника, вивчені у школі (“Дивак”, “Климко”) |
|
(4)
2 |
Постшістдесятництво (окремі загальні зауваження до означення культурологічного явища). Поезії:“Мені зоря сіяла нині вранці...”, “Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...”, “О земле втрачена, явися...”: автобіографічність лірики; ліричний герой як символ незламного духу, збереження людської гідності; ідейно-тематичний зміст поезій (відчуження особистості від світу через його несприйняття; проблема громадянського та морального вибору людини; стан трагічної самотності й необхідності активної дії; формування себе як Людини, Громадянина, Борця; несприйняття розтлінного духу тоталітарної системи); метафоричні образи України-мрії та України упокореної. ТЛ: метафора (повторення) |
Мати загальні уявлення про поезію пост- шістдесятників; коментувати ідейно-тематичні особливості визначених поезій В.Стуса у зв’язку з фактами його життя; характеризувати образ ліричного героя. Для додаткового опрацювання за бажанням студента: вранці”.
Виховання активної життєвої позиції. Усвідомлення понять честі, людської гідності, мужності, сили духу на прикладі життя В. Стуса |
Поезія Р. М. Рільке, Т. Еліота, Г. Лорки, Б. Пастернака, М. Цвєтаєвої (за вибором викладача) |
|
(2) 2 |
Українська „химерна проза” ХХ ст. (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища): опозиція до методу соцреалізму; оглядова характеристика творів (за вибором викладача) Є. Гуцала, Ю.Щербака, В.Земляка |
Мати загальне уявлення про основні ознаки української „химерної прози”; називати письменників та їхні твори; ; визначати теми, основні проблеми вибраних творів.
Удосконалювати вміння характеризувати літературне явище
|
|
|
(4)
4 |
Література „українського бароко” ХХ ст. ( окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища)
|
Мати загальне уявлення про літературу „українського бароко” ХХ ст.
Знати в цілому зміст роману „Дім на горі”, визначити основні сюжетні лінії, пов’язані з різними долями людей; характеризувати образи, коментувати притчевий підтекст епізодів.
Усвідомлення великого значення духовності для повноцінного розвитку і утвердження особистості |
Епоха бароко в європейській культурі |
|
(6) 4 |
Українська історична проза П. Загребельний. Загальний огляд творчості. Історичний роман “Диво” (скорочено: уривки з розділів): історична основа й художній вимисел у романі “Диво”; глибокий філософський підтекст епіграфа; особливості композиції твору; символічність образу дива; проблематика твору: обов’язок людини щодо свого таланту, природного обдарування; мистецтво як духовний орієнтир людини та інші; образи Сивоока, Гордія, Бориса як утілення одвічного прагнення людини до свободи, краси, гармонії ТЛ: історична правда і художній вимисел |
Мати загальне уявлення про творчу спадщину митця; у цілому знати зміст роману, характеризувати особливості його композиції, відділяти історичну достовірність і художній вимисел, визначати проблематику твору, характеризувати образи.
Удосконалювати вміння обґрунтовувати власну думку прикладами з художнього тексту.
|
Художні фільми за творами Павла Загребельного |
|
8 |
Сучасна „молода” українська література (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища): особливості літературного процесу |
Мати загальне уявлення про сучасний літературний процес, вияв постмодернізму в українській художній літературі 90-х років; називати найвідоміших письменників, що репрезентують сьогодні українську літературу; в цілому давати характеристику вибраних творів.
Розвивати навички аналізу сучасного ліричного тексту (на прикладах визначених викладачем творів)
|
|
|
|
Сучасна поезія (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища): проблематика та тематика сучасної лірики, художні особливості (гра зі словом, образом, “чужим” текстом тощо, наскрізна іронічність); різноманітність стильових тенденцій на прикладах окремих (п’яти – шести в цілому) поетичних творів Ігоря Римарука (“Різдво”, “Зірка”, “Обнови), Юрія Андруховича (“Пісня мандрівного спудея”, “Казкар”, “Балада повернення”), Віктора Неборака ( “Сад”, “Генезис літаючої голови”, “Гра”), Олександра Ірванця (“До французького шансоньє”, “Тінь великого класика”): болісні роздуми про місце людини у складному сучасному світі, про важливість збереження вічних цінностей |
Знати в цілому про найвагоміші здобутки сучасної української поезії; аналізувати визначені поетичні твори, висловлювати власні судження з приводу порушених проблем, зокрема тих, що стосуються духовності, протистоянь добра і зла в житті людини; готувати інформаційні повідомлення про поетів-сучасників, виголошувати їх. Вивчити напам’ять: дві поезії (за вибором студента та за порадою викладача). Розвиток уміння бачити й розуміти особливості свідомості сучасної людини. Формування сучасного погляду на світ, людину в ньому. |
|
|
|
Сучасна проза (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища): її пошуковість, експериментаторство у відображенні сучасного світу, людини, її відчуттів в ігровому полі авторської уяви; поєднання різних стильових тенденцій, конкретики сучасного життя з універсальністю часопростору на художньому матеріалі таких творів: Галина Пагутяк (новели “Ранок без вечора”, “Потрапити в сад”, “Душа метелика”( один твір за вибором викладача): узагальнююча картина сучасного світу в новелах; наголос на духовності, упевненість у внутрішніх гуманних потенціях людини; витончена, прихована гра уяви, фантазії зі звичними, буденними епізодами як модерністичне розгортання наскрізної метафори; притчевість, філософічність новелістики письменниці; Оксана Забужко ( “Казка про калинову сопілку”): вічні філософські категорії життя і смерті, добра і зла, любові й ненависті крізь призму оновленого міфу про двох сестер, утіленому в українській народній казці “Про вбиту сестру і калинову сопілку” |
Знати в цілому про найвагоміші здобутки сучасної української прози; аналізувати визначені епічні твори, висловлювати власні судження з приводу порушених проблем, зокрема тих, що стосуються духовності, протистоянь добра і зла в житті людини.
Розвиток творчих можливостей сучасної особистості. |
|
|
(18) 4
14 |
Література рідного краю Загальне ознайомлення з художніми творами митців рідного краю (відповідно до зацікавлень студентів) Література рідного краю |
Уміти самостійно характеризувати твори письменників-земляків, готувати реферати про їхню творчість; виголошувати доповіді .
Мати загальне уявлення про творчість сучасних письменників, що проживають у рідному краї; прочитати їх вибрані твори (за порадою викладача); висловлювати власні судження про них. Заохочення до читання художніх творів. Виховання шанобливого ставлення до людей творчої праці |
|
|
8 |
Підсумкові заняття |
Знати особливості літературних процесів в Україні ІІ пол. ХІХ ст. – поч. ХХІ ст.; коментувати зміст визначених Програмою художніх творів, називати їх проблематику, визначати художні (або стильові) особливості; висловлювати власні судження з приводу того чи іншого літературного явища, процесу, поняття |
|
Меню сайту
Категорії розділу
| Модульний [12] |
Пошук
Календар
| « Грудень 2025 » | ||||||
| Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | ||||
