Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Категорії розділу
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Грудень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

2

Валер’ян Підмогильний. Загальні зауваження щодо творчого доробку письменника.

Роман „Місто” (оглядово): мотив підкорення людиною міста, ідея самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі; сучасне прочитання твору

Мати загальне уявлення про творчий доробок Валер’яна Підмогильного.

 

Пояснювати психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка; висловлювати власну думку про способи самоствердження людини.
 

Усвідомлення моральних чинників, психологічних аспектів самоствердження людини

Вплив творів

Г. Флобера,

 Бальзака на творчість Валер’яна Підмогильно

го

4

Остап Вишня (П. Губенко) Загальний огляд творчості.

Усмішки :“Моя автобіографія”, „Зенітка”, „Як варити і їсти суп із дикої качки”, “Бенгальський тигр”: життєвий оптимізм, любов до природи та людини, м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні.

Для додаткового опрацювання за бажанням студента: “Отак і пишу”, “Сом”: життєвий оптимізм, любов до природи та людини, м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні.

ТЛ: усмішка; види комічного

Мати загальне уявлення про творчий доробок  Остапа Вишні. Уміти аналізувати визначені усмішки: тематика, проблематика, засоби творення комічного.

 

Усвідомлення оптимістичної ролі гумору в житті людини. Розвиток самокритичності, спроможності проводити доречні аналогії

Гумористичні твори

С.Руданського,

Л. Глiбова,

В. Самійленка

 

 

 

 

 

 

4

Драматургія 20- 30р.р. ХХст. (загальний огляд)
 

 

 

 

 

 

Микола Куліш. Загальний огляд творчості.  

П’єси: „Маклена Граса” або „Мина Мазайло”(за вибором викладача):

„Маклена Граса”: соціально-психологічна драма про  людину і суспільство у трагічному протистоянні.

 

„Мина Мазайло”: гостра сатира на новітніх міщан, що втратили глибинні знання вікових традицій народу, його культури, мови, поваги до них

 

Мати загальне уявлення про особливості розвитку драматургії й театру 20- 30х років. Опрацьовувати  допоміжні матеріали з історії драматургії та театру.

Давати загальну характеристику драматичній творчості

В. Винниченка, М. Куліша, 

І. Кочерги

 

Мати загальне уявлення про творчий доробок  драматурга.

Знати  зміст п’єси “Маклена Граса”, розуміти умовність у ній часу і місця дії, аналізувати сюжет, визначити і коментувати проблеми, порушені у творі, характеризувати образи.

 

 

 

Знати сюжет комедії «Мина Мазайло», визначати проблематику,  аналізувати образи.

Розвиток  логічності мислення, вміння застосовувати відомості, одержані раніше. Усвідомлення “вічного” протистояння людини і суспільства, “вічної” необхідності прагнення гармонії

 Зарубіжний театр

20—30-х років

(6)

 

4  

Українська література за межами України

Література в Західній Україні (до 1939 р.): загальний огляд творчості  Євгена Маланюка, Тодося Осьмачки, Олега Ольжича, Олени Теліги: позаідеологічність, дотримання національних традицій, ідейно-тематичне багатство

 Мати загальне уявлення про розвиток української літератури за межами радянської України

 

Західна Україна до 1939 року (історія України)

(8)

 Еміграційна література

Організація МУР, „Празька поетична школа”  (оглядово)

Мати уявлення про розвиток та традиції української літератури за кордоном

Еміграція українців за кордон у 20-40-і роки (історія України)

2

Євген Маланюк (стисло про письменника).

Поезії: “Під чужим небом”, “Істотне”, “Стилет чи стилос?..”, “Земна мадонна”: художнє осмислення життєвих проблем, ностальгічні мотиви, філософічність поезій

Мати загальне уявлення про творчий доробок  поета; аналізувати визначені поезії. 

 

Виховання патріотичних почуттів

 

4

Олег Ольжич (стисло про письменника).

Поезії: “Господь багатий нас благословив...”, “Захочеш — і будеш” (із циклу “Незнаному воякові”).


Олена Теліга (стисло про письменницю).

Поезії:  “Сучасникам”, “Радість”, “Пломінний день”: українські національні герої, лицарі духу, виховані за межами України; романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетний патріотизм, висловлені образним словом; моральний заповіт нащадкам

Знати загальні відомості про творчий шлях Олега Ольжича й Олени Теліги. Розвивати вміння аналізувати вірші, визначати їхні основні мотиви, виділяти основні ідеї, висловлювати власні думки про сенс людського життя, формування себе як особистості.
 

Вивчити напам’ять:  вірш Олега Ольжича або Олени Теліги (за порадою викладача).
 

 

Усвідомлення духовної краси особистості, вірної гуманістичним переконанням. Усвідомлення активної життєвої позиції як вияву європейськості

 

Відомості про ОУН, Україна в період Другої світової війни (історія України)

 

(6)

 

 

 

 

6

Українська література 40-50-х років ХХ ст.

 Загальні зауваження до характеристики літературного процесу
 

Олександр Довженко. Загальний огляд творчості.

Кіноповість „Україна в огні”:  відображення у творі найтрагічніших сторінок історії Великої Вітчизняної війни в Україні; уособлення долі українського народу в образах родини Запорожців; жанрова специфіка твору.

Кіноповість „Зачарована Десна”:  автобіографічна основа; особливості оповіді; символічність назви; відображення в головних образах національного менталітету; морально-етичні проблеми твору; жанрова специфіка.
ТЛ: кіноповість

Мати загальне уявлення про літературу воєнного і повоєнного періодів. Користуватися довідковими виданнями, учитися заходити необхідну інформацію.

Розвиток уміння знаходити необхідну інформацію і творчо, компетентно її використовувати

Мати загальне уявлення про творчий доробок  О.Довженка. Знати зміст зазначених творів; розуміти особливості жанру кіноповісті. Визначати провідні мотиви  кіноповістей, аналізувати їх з позицій сьогодення; характеризувати образи. Висловлювати власні міркування про творчу спадщину митця.


Розвиток уміння сприймати життєві явища, події, характери  людей у контексті загальнолюдських понять і цінностей

Події Другої світової війни на території України (історія України)



 

Театральна вистава „Зачарована Десна”.

 

Художні фільми за кіносценаріями О.Довженка

(10)

 

 

2

Українська література за межами України

 

Василь Барка (В.Очерет). Загальний огляд творчості.

Роман “Жовтий князь” (оглядово):
 історична основа твору,  реалістичне змалювання трагедії голодомору, утвердження високого духовного потенціалу українців, їх здатності до саможертовності заради ближнього; гуманістичне звучання твору; образи-символи на означення добра і зла

 

 

Знати загальні відомості  про творчий шлях письменника.

Коментувати  історичну основу роману “Жовтий князь”; характеризувати героїв (родина Катранників), коментуючи їх українську ментальність; виділяти трагічне й оптимістичне у творі; пояснювати образи-символи; висловлювати власні враження від прочитаного, робити  висновки.
 

Уміння зберегти людську гідність, честь, високу духовність за будь-яких обставин

 

 

 

 

Художній фільм

 „Голод ”

(за мотивами роману Василя Барки)

 

 

4

Іван Багряний (І. Лозов’яга) Загальний огляд творчого шляху.

Роман„Тигролови

(скорочено): проблематика твору, характеристика образів.

ТЛ: поняття про пригодницький роман

Знати загальні відомості  про творчий шлях письменника. Визначати проблематику твору; аналізувати образи; розуміти, що за будь-яких обставин треба залишатися Людиною

Художній фільм „Тигролови”

2

Улас Самчук.  Роман„Марія” (оглядово або скорочено – за вибором викладача) .

Загальний огляд  творчості письменника; активна участь у літературному процесі української діаспори.

„Марія” – перший в українській літературі художній твір про насильницьку колективізацію, про нещадне винищення справжніх трудівників землі, страшний голодомор 1933 року

Знати загальні відомості про творчий шлях письменника; мати загальне уявлення щодо змісту та проблематики роману «Марія»; аналізувати образи

 

(16)

Українська література другої половини ХХ – початку ХХІ ст.

Вступ.

Українська література у другій половині ХХ ст. Загальні зауваження до характеристики літературного процесу

Мати уявлення про розвиток літератури даного періоду.  Уміти користуватися довідковою інформацією, робити узагальнюючі висновки на основі зібраної інформації

Україна у другій половині

ХХ ст. (історія України)

4

Поети-шістдесятники (загальна характеристика культурологічного явища „шістдесятництва”)

 

Василь Симоненко. Загальний огляд  творчості письменника.

Поезії:„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”, „Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”(або інші поезії за вибором викладача):

„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”: вияв  щирого патріотизму, синівської любові до Вітчизни як громадянський вибір ліричного героя.

  „Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”: краса  інтимних почуттів,  любовних переживань ліричного героя

Мати загальне   уявлення про культурологічне явища „шістдесятництва”

 

 

 

Мати загальне уявлення про творчість митця, ідейно-тематичні особливості  його лірики; розуміти актуальність   громадянських та красу інтимних мотивів, порушених у творах.
Вивчити напам’ять: одну з поезій (за порадою викладача).
 

Формування власної думки про порушені у творах мотиви, проблеми. Становлення активної життєвої позиції

Дисидент

ський рух

60-х років (історія України).
Композитори

Л.Грабовсь

кий,

В. Губа,

 В.Сильвест

ров;
художники

 А. Горська,

І. Марчук,                   О. Заливаха,

В.Зарецький; актори

І.Миколай

чук,

Б. Ступка,

Л. Кадирова; режисери

Ю. Іллєнко,

Л. Танюк,

 С.Параджа

нов,

К. Муратова,

Л. Осика (за вибором викладача)

2

Іван Драч. Загальний огляд  творчості письменника.

Поезії: „Балада про соняшник”: поетичний роздум про мистецтво як життєдайну силу, що одухотворює людину, підносить до нових моральних та естетичних вершин; символічність образів соняшника та сонця.

„Балада про вузлики”: висока вартість нетлінних скарбів людської душі — щедрості, доброти, чесності, працелюбства.

„Крила”: світоглядне протистояння духовнобагатих особистостей та спустошених щоденними клопотами людей; крила як символ одвічного прагнення людини до краси, високої духовності

ТЛ: балада

Мати загальне уявлення про творчість митця. Називати основні мотиви  лірики; визначати проблематику та художні особливості визначених поезій.


Усвідомлення філософських категорій доброти, широти світогляду і світосприйняття, моральних переваг творчої, душевно щедрої людини.

 

2

Микола Вінграновський. Загальний огляд творчості.

Поезії: “У синьому небі я висіяв ліс...”, “Сеньйорито акаціє, добрий вечір...”, “Прилетіли коні — ударили в скроні...”, “Чорна райдуга”: вселюдські та національні мотиви крізь призму „інтимного самозосередження”; краса  почуття любові до світу, до жінки

Знати загальні відомості про творчий шлях письменника, його поетичний доробок. Робити ідейно-тематичний аналіз поезій.

 

Усвідомлення філософських категорій доброти, широти світогляду і світосприйняття, моральних переваг творчої, душевно щедрої людини

 

2

Дмитро Павличко.

 Загальний огляд  творчості.

 Поезії: „Погляд у криницю”: проблеми нації та окремої людини у зрізі часу, у контексті історії;„Це Ти створив мене таким...”: філософські роздуми ліричного героя  про сенс людського життя; „Був день, коли ніхто не плаче...”, „Сріблиться дощ...”: вияв особливих інтимних переживань ліричного героя; „Два кольори”: мотив материнської любові та синівської вдячності; національний колорит вірша

Мати загальне уявлення про творчість митця. Називати основні мотиви  лірики; визначати проблематику та художні особливості визначених поезій.

Вивчити напам’ять: „Був день, коли ніхто не плаче...” та „Два кольори”.

 

Розвиток естетичного смаку, відчуття краси поетичного образу. Формування національної свідомості громадянина України

Пісні О. Білаша,          З. Слободян,

Л. Дичко та ін. на слова Д. Павличка.

4

Ліна Костенко.

 Загальний огляд творчості.

Поезії: „Страшні слова, коли вони мовчать...”: ліричний роздум про значення слова в житті людини, суть мистецтва;

„Вже почалось, мабуть, майбутнє” (або „Життя іде і все без коректур”): ліричні роздуми про духовні та етичні цінності особистості; „Хай буде легко. Дотиком пера...”, „Недумано, негадано...”: оригінальність пейзажного малюнка як вияв особливості авторського стилю; глибокий ліризм твору, „краса і сила” почуття кохання у жіночій інтерпретації.

 „Маруся Чурай”(скорочено): історико-фольклорна основа  роману у віршах; тематика та проблематика твору; образи Марусі, Івана Іскри, Богдана Хмельницького як утілення найвищих духовних чеснот українців.

ТЛ: роман у віршах

Мати загальне уявлення про творчий доробок письменниці. Робити ідейно-художні аналізи визначених поезій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знати жанрові особливості твору, історично-фольклорну основу твору; коментувати сюжет та головні проблеми твору; словесно створювати образний портрет Марусі, порівнювати цей образ із іншими. Висловлювати своє ставлення до вчинків героїв, їх морального вибору.
 

Вивчити напам’ять: один з  віршів (за вибором студента) та уривок з роману „Маруся Чурай” (монолог Івана Іскри).
 

Виховання почуття національної причетності до долі рідного народу, бажання долучитися до збереження його духовних скарбів

Пісні

З. Слободян,

О.Богомо

лець на слова

Л. Костенко.



Пісні Марусі Чурай.

(10)

 

 

6

Українська проза другої половини ХХ – початку    ХХІ ст. ( окремі загальні зауваження до означення культурологічного явища).

Олесь Гончар. Загальний огляд творчості.

Роман „Собор” (скорочено): собор як символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу й людства; проблематика роману; характеристика образів

 Мати загальне уявлення про творчий доробок митця; коментувати провідні ідеї роману, характеризувати образи; висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і порушені проблеми.

 

Усвідомлення необхідності збереження національної пам’яті народу; заклик до високодуховного життя; засторога  небезпеки цивілізаційних процесів у сучасному суспільстві

 

 

 

 

2

Григір Тютюнник. Загальний огляд творчості.

Новела „Зав’язь”: символічність назви та подій; внутрішня краса образів юнака та дівчини; відображення національного менталітету у новелі.

Новела „Три зозулі з поклоном”: „вічна” тема краси кохання; образ „любові всевишньої” як втілення високої духовності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю; роль художньої деталі в розкритті характерів; відображення національного менталітету у новелі.
ТЛ: художня деталь

Мати загальне уявлення про творчий доробок митця; визначати теми та проблеми зазначених творів, характеризувати образи; висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені в новелах, про відображення національного менталітету в них.
 

Виховання краси почуттів, високих взаємин між людьми

Твори

Гр.Тютюнника, вивчені у школі

(“Дивак”, “Климко”)

(4)

 

 

2

Постшістдесятництво (окремі загальні зауваження до означення культурологічного явища).
Василь Стус. Загальний огляд життя і творчості.

 Поезії:“Мені зоря сіяла нині вранці...”, “Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...”“О земле втрачена, явися...”: автобіографічність лірики;  ліричний герой як символ незламного духу, збереження людської гідності; ідейно-тематичний зміст поезій   (відчуження особистості від світу через його несприйняття; проблема громадянського та морального вибору людини; стан трагічної самотності й необхідності активної дії; формування себе як Людини, Громадянина, Борця; несприйняття розтлінного духу тоталітарної системи); метафоричні образи України-мрії та України упокореної.

ТЛ: метафора (повторення)

Мати загальні уявлення про поезію пост- шістдесятників; коментувати  ідейно-тематичні особливості визначених поезій В.Стуса у зв’язку з фактами  його життя; характеризувати образ ліричного героя.

Для додаткового опрацювання за бажанням студента:
вивчити напам’ять вірш В.Стуса “Мені зоря сіяла нині

вранці”.

 

Виховання активної життєвої позиції. Усвідомлення понять честі, людської гідності, мужності, сили духу на прикладі життя

В. Стуса

Поезія

Р. М. Рільке,

Т. Еліота, Г. Лорки,

Б. Пастернака,

М. Цвєтаєвої (за вибором викладача)

(2)

2

Українська „химерна проза” ХХ ст. (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища): опозиція до методу соцреалізму; оглядова характеристика творів (за вибором викладача)      Є. Гуцала,  Ю.Щербака,  В.Земляка

Мати загальне уявлення про основні ознаки української „химерної прози”; називати письменників та їхні твори; ; визначати теми, основні проблеми вибраних творів.

 

Удосконалювати  вміння  характеризувати  літературне явище

 

 

(4)

 

 

 

 

4

Література „українського бароко” ХХ ст.

 ( окремі загальні зауваження до характеристики  літературного явища)


Валерій Шевчук. “Дім на горі”(оглядово): жанрова специфіка твору ; використання традиції європейської балади (сюжет кохання жінки і демонічної сили);  розгалуженість сюжету; барокове поєднання високого (духовного) і низького (буденного); дім на горі як символ захищеності нашої духовності, душі, підніжжя гори як поле боротьби добра і зла, світла і темряви; барокові притчеві мотиви і символи (самотність, роздвоєння особистості, блудний син, дорога); притчевість образів, епізодів.
ТЛ:  роман-балада, повість-притча

Мати загальне уявлення про літературу „українського бароко” ХХ ст.  

 

 

 

 

Знати в цілому зміст роману „Дім на горі”, визначити основні сюжетні лінії, пов’язані з різними долями людей; характеризувати образи, коментувати притчевий підтекст епізодів.

 

Усвідомлення великого значення духовності для повноцінного розвитку і утвердження особистості

Епоха бароко в європейській культурі

(6)

4

Українська історична проза

П. Загребельний. Загальний огляд  творчості.

Історичний роман “Диво”  (скорочено: уривки з розділів):

історична основа й художній вимисел у романі “Диво”; глибокий філософський підтекст епіграфа; особливості композиції твору; символічність  образу дива; проблематика твору: обов’язок людини щодо свого таланту, природного обдарування; мистецтво як духовний орієнтир людини та інші; образи Сивоока, Гордія, Бориса як утілення одвічного прагнення людини  до свободи, краси, гармонії

ТЛ: історична правда і художній вимисел

 

Мати загальне уявлення про творчу спадщину митця; у цілому  знати  зміст роману,  характеризувати особливості його композиції,  відділяти історичну достовірність і художній вимисел, визначати проблематику твору, характеризувати образи.

 

Удосконалювати вміння обґрунтовувати власну думку прикладами з художнього тексту.
Розвиток уміння бачити крізь  проблеми історичного  твору сучасність. Формування інтересу до національної історичної романістики

 

 

 

Художні фільми за творами Павла Загребельного

 

8

Сучасна „молода” українська література (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища):  особливості літературного процесу
 кінця ХХ — початку ХХІ ст.: нова  авторська (письменницька) генерація; постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 90-х років; літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, “Нова дегенерація”, “Пропала грамота”, “ЛуГоСад” та ін.); утворення АУП (Асоціації українських письменників); література елiтарна та масова; сучасні часописи та альманахи

Мати загальне уявлення про  сучасний літературний процес, вияв постмодернізму в українській художній літературі 90-х років; називати найвідоміших письменників, що репрезентують сьогодні українську літературу; в цілому давати характеристику вибраних творів.

 

Розвивати навички аналізу сучасного ліричного тексту (на прикладах визначених викладачем творів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасна поезія (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища):  

проблематика та тематика сучасної лірики, художні особливості (гра зі словом, образом, “чужим” текстом тощо, наскрізна іронічність);  різноманітність стильових тенденцій на прикладах окремих (п’яти – шести в цілому) поетичних творів Ігоря Римарука (“Різдво”, “Зірка”, “Обнови),  Юрія Андруховича (“Пісня мандрівного спудея”, “Казкар”, “Балада повернення”), Віктора Неборака ( “Сад”, “Генезис літаючої голови”, “Гра”), Олександра Ірванця  (“До французького шансоньє”, “Тінь великого класика”): болісні роздуми про місце людини у складному сучасному світі, про важливість збереження вічних цінностей

Знати в цілому про найвагоміші здобутки сучасної української поезії; аналізувати визначені  поетичні твори, висловлювати власні судження з приводу порушених проблем, зокрема тих, що стосуються духовності, протистоянь добра і зла в житті  людини; готувати інформаційні повідомлення про поетів-сучасників, виголошувати їх.
 

Вивчити напам’ять: дві поезії (за вибором студента та за порадою викладача).
 

Розвиток уміння бачити й розуміти особливості свідомості сучасної людини. Формування сучасного погляду на світ, людину в ньому.

 

 

Сучасна  проза (окремі загальні зауваження до характеристики літературного явища):  її пошуковість, експериментаторство у відображенні сучасного світу, людини, її відчуттів  в ігровому полі авторської уяви; поєднання різних стильових тенденцій, конкретики сучасного життя з універсальністю часопростору на художньому матеріалі таких творів: Галина Пагутяк (новели “Ранок без вечора”, “Потрапити в сад”, “Душа метелика”( один твір за вибором викладача): узагальнююча картина сучасного світу в новелах; наголос на духовності,  упевненість у внутрішніх гуманних потенціях людини; витончена, прихована гра уяви, фантазії зі звичними, буденними епізодами як модерністичне розгортання наскрізної метафори; притчевість, філософічність новелістики письменниці;  Оксана Забужко

( “Казка про калинову сопілку”): вічні філософські категорії життя і смерті, добра і зла, любові й ненависті крізь призму оновленого міфу про двох сестер, утіленому в українській народній казці “Про вбиту сестру і калинову сопілку”

Знати в цілому про найвагоміші здобутки сучасної української прози; аналізувати визначені  епічні твори, висловлювати власні судження з приводу порушених проблем, зокрема тих, що стосуються духовності, протистоянь добра і зла в житті  людини.

 

Розвиток творчих можливостей сучасної особистості.

 

(18)

4

 

 

 

14

Література рідного краю

Загальне ознайомлення з художніми творами митців рідного краю (відповідно до  зацікавлень студентів)

Література рідного краю
Ознайомлення з творами сучасних письменників-земляків (за порадою викладача)

Уміти самостійно характеризувати твори письменників-земляків, готувати реферати про їхню творчість; виголошувати доповіді .

 

Мати загальне уявлення про творчість сучасних письменників, що проживають у рідному краї; прочитати їх вибрані твори (за порадою викладача); висловлювати власні судження про них.
 

Заохочення до читання художніх творів. Виховання  шанобливого ставлення до людей творчої праці

 

8

Підсумкові заняття
 

Знати особливості літературних процесів в Україні ІІ пол. ХІХ ст. – поч. ХХІ ст.; коментувати зміст визначених Програмою художніх творів, називати їх проблематику, визначати художні  (або стильові) особливості; висловлювати власні судження з приводу того чи іншого літературного явища, процесу, поняття