Бесіда
- Які факти про дитинство і юність Миколи Вінграновського вам запам'яталися? Який він здобув фах і де саме?
- У яких літературних жанрах працював Вінграновський?
- Окресліть внесок Вінграновського в український кінематограф.
- Схарактеризуйте основні мотиви та прикметні ознаки лірики Вінграновського.
- Якою державною премією та за що нагородили митця?
- Як сприйняли першу збірку поезій Вінграновського читачі? Як ви розумієте її назву? Прокоментуйте висловлювання Івана Дзюби щодо цієї збірки: «Книжка вразила і багатьох окрилила своєю незвичайністю — масштабністю поетичної думки й бентежною силою уяви; діапазоном голосу, що вміщав у собі і громадянську патетику, і благородний сарказм, і щемливу ніжність; високим моральним тонусом і самостійністю громадянської позиції; тією гідністю і суверенністю, з якими говорилося про болі народу, проблеми доби, суперечності історії. Космос, людство, земля, народ, доба. Україна — ось який масштаб узяла поетична мова Вінграновського, ось у яких вимірах жив його ліричний герой».
- Яку роль у долі Вінграновського відіграв Олександр Довженко?
- До якого покоління належав поет? 5.
Аналізуємо твір:
- За допомогою яких кольорів Вінграновський описує стан закоханості, стан кризи в стосунках чоловіка й жінки, раптову зустріч із жінкою, яку колись кохав? Чому саме з акацією порівнює свою кохану герой вірша? Поміркуйте, що ви знаєте про це дерево: чи гладенька у нього кора, чи має колючки, як саме воно квітує, яке має листя. Підсумуйте, що ж уподібнює жінку з акацією. Поміркуйте, чому поет стверджує, що на схилі літ «стало любити важче і солодше»?
- Яке місце у творчості Вінграновського посідають фольклорні мотиви?
Свою відповідь підтвердіть прикладами. Чому саме з конями асоціюються у поета думки й почуття, які його огорнули? Поясніть зміст метафори «Прилетіли коні — ударили в скроні». Чим образ коня приваблює поетів
(пригадайте давньогрецький міф про Пегаса)? Чому, на вашу думку, митці часто романтизують коней у фільмах, художніх творах, на картинах?
Словникова робота 1. Запам'ятайте новий літературознавчий термін.
2. Знайдіть приклади оксиморону в поезіях Миколи Вінграновського, і поясніть функції цього поетичного прийому.
Оксиморон,оксюморон{згрец. — дотепно-безглуздий) — літературно-поетичний прийом поєднання протилежних за і змістом, контрастних понять, що спільно дають нове уявлення (напр., дзвінка тиша, гарячий сніг)